• Rosenblad

Tips på dagsutflykt med bilavstånd från Sthlm! Tack tack...

I helgen är jag och min pojkväl lediga tillsammans och funderar på att ta bilen till någon dagstur.

Har ni förslag på vad? Gärna vacker natur, vatten, mat osv..Samt ngt skoj att se.

• Svar på tråden Tips på dagsutflykt med bilavstånd från Sthlm! Tack tack...
  • Danbala

Åka uppåt till - Sigtuna är jättefint, Skokloster likaså. Passar bra att ta båda på en dag, tycker jag själv. Vackert och mysigt och intressant.

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • isisisis

Varför inte bara ta vaxholmsbåtarna från stan?
    Bara att kolla tiderna tillbaka,och välja vilken ö ni vill!?

• Nyfiken gul

är ni historiskt intresserade rekommenderar jag en guidad visning på nån av dom miljarder slott som finns runtomkring hela södermanland...

• Rosenblad

Vaxholm låter mysigt. Är det långt dit? Sedan tar man alltså en båt?

• Sallisen

Mariefred är jättevackert. Gripsholms slott är fint - där finns Rikets konstsamling, ett antal fina tavlor.

Söta små gränder med caféer och små affärer med inredning mm.

Gulligt värre! Dit kan man också ta båt, alternativt E20 - tar då max 1 timme.

• isisisis

Ni tar tunnelbanan in till strömsbron vid kungsträdgården typ..där går båtarna,men rätt så tidigt på förmiddagen.
    Det finns ett par olika att välja på....Sen är det bara att hoppa av vid vilket sopp man vill ,men man får kolla att det går en båt tillbaka först.Grinda är populärt,där finns vandrarhem också om man känner för det!
    Kolla med tiderna så ni inte missar båtarna bara! Tror de går vid halv 10 tiden fram till 10 eller så...men det är underbart om det är fint väder! Trevlig tur med båten också! Man kan sitta på däck och sola om man vill....det finns öl på båten också!
    Lantligt och mysigt!

• Rosenblad

Hur lång tid tar det att åka med båten då? Sen går man av och kan kanske sola och bada där och sedan åka hem igen?

• sweetpea

Det tar en timme att åka båt till Vaxholm och det kostar 60 kronor enkel resa, om jag inte missminner mig. Men till Vaxholm kan ni ju ta bilen också, det tar nog hälften så lång tid.

• isisisis

Mm! Det finns broshyrer vid båtarna,där det står lite om de olika öarna,det går ju snabbt till de närmaste öarna,Fjäderholmarna ligger närmast tror jag.
    Men det är ju roligt med en mindra ö,tycker jag med skog på!
    Vaxholm är lite flott,och lite mer folk.
    En mindre ö,kan man ju hitta en egen vik på!
    Och båtresan är halva nöjet tycker jag!

• Piri

Nyköping!! Tar en timme med bil och här finns nästan allt. Bra mat på mysiga restauranger. Trevliga butiker med bra personal. Vid hamnen finns både vatten och bra restauranger/fik. På Aktersnurran gräddar de sina egna våfflor till glasstrutarna.

Kolla på www.nykoping.se för mer info om denna vackra stad.

• papillon

Piris förslag om Nyköping är inte dumt. Själva åker vi till Södertälje när vi vill bort men ändå vara i närheten av Stockholm. Torekällberget är som ett litet Skansen med fritt inträde. Kolla på webben. Det bästa är att man kan ta med sig hunden dit. Vi brukar även åka till pingskyrkans secondhand butik som ligger strax utanför stan. Södertälje är klart undervärderat som utflyktsmål.

• Dessie på Åland

* Skokloster (slott, bilmuseum)
    * Bålsta (Lasse Åbergs Museum) (Skokloster "hör till" Bålsta)
    * Enköping (många fina parker att promenera i)

* Uppsala (Pelle Svanslös Hus + Pelle Svanslös -promenaden)

• Dessie på Åland

Bålsta ligger ca 4, 5 mil norr från Stockholm vid E18, och Enköping ca 7 mil norr Stockholm vid E18.

Uppsala ca 7, 5 mil norr Sthlm vid E4.

Svar på tråden Tips på dagsutflykt med bilavstånd från Sthlm! Tack tack...