• Mirro

Bilbarnstol i mitten bak?

Någon som vet om det finns bilbarnstolar (bakåtvänd) som man kan ha i mitten bak, trots att det bara finns tvåpunktsbälte?

• Svar på tråden Bilbarnstol i mitten bak?
  • Lotten

akta graco cosmic kan du använda i mitten vet jag

• Lillalillenspappa

Acta Graco Autobaby II med bas ska man kunna ha bak. Vi ska ha det iaf.

• Mirro

TAck för svar! Menar ni att man även kan ha den i mitten bak, trots att vi inte har trepunktsbälte, utan bara mittbälte?

• Maerion

Vår Britax Rock-a-Tot har skåror för midjebälte.. Jag tycker inte att det känns riktigt lika säkert, men bra när vi åkte i en bil där bältet var för kort..

• Tant Blå

Vad jag vet (men jag kan ha fel) måste det finnas ett trepunktsbälte för att fästa en bakåtvänd bilstol. Ex med Rock a tot ska ju bältet fästas runt "ryggen" på stolen och det går ju bara med trepunktsbälte.

• Mumsan

mobi Maxi cosi kan man ha i mitten bak :)

• anne h
    Mirro skrev 2006-06-30 18:56:40 följande:
    Någon som vet om det finns bilbarnstolar (bakåtvänd) som man kan ha i mitten bak, trots att det bara finns tvåpunktsbälte?
    Gäller det babyskydd eller nästa stol?
    /anne.h med fyra perfekta barn
  • Fru Allerdahl

Var flera år sen min familj hade sån åt min lillasyster & då hade vi inte 3 punktsbälte.. Då måste det ju finnas nu...

Bella, väntar fösta! =o)
  • Fia7

Vi har Britax (to way plus, tror jag.) Den går att sätta med endast 2punktsbälde i mitten bak. Den ska ju luta emot sätena och trepunktsbältet dras ju ändå inte runt ryggen. Det säkraste stället i bilen är just mitten bak, men tyvärr finns inte alltid ålats där. Vi hade så på vår gamla volvo men inte nu.
    De allra minsta upp till 6mån går nog inte att sätta där som TAnt bål säger, de ska ju ha bältet runt ryggen.

• tessan27

Vi har köpt en britax freeway och han som monterade in den i våran bil visade hur man kunde sätta den i mitten och att det gick alldeles utmärkt med 2 punktsbälte. Enklare sa han till och med.

• Mirro

Tack för svar! Då kanske det ordnar sig. När vår yngsta tjej växt ur rock a toten vill vi fortfarande att båda kan sitta bak, eftersom det är säkrast bak. Undrar bara om det går att ha två bakåtvända bilbarnstolar (ej babyskydd) brevid varandra bak? Vi har en stor bil, en Ford explorer (jeep) och baksätet är rätt så rymligt.

• Sar

Vi har akta cosmic och den går inte att ha i mitten bak på vår Toyota Camry men det fungerar nog på de flesta andra bilar.

• anne h

Jag har fått in två bakåtvända AKTA-stolar i både SAAB 9000 och Opel Omega (en på sidan, en i mitten samt ytterligare en bältesstol på andra sidan), så nog ska väl en Explorer få plats för samma? Jag vet iofs inte hur stora de är invändigt, men de ser ju stora ut iaf?

• anne h

en sak till;
    har ni bara två som ska åka i baksätet kan ni ju sätta dem bakom förar-/passagerarstolarna där det finns trepunktsbälten, om ingen behöver den femte platsen i bilen? Då får väl alla stolar plats? och framförallt; det blir enklare att få in barnen.

• Mirro

Går det alltså att placera bilbarnstolen bakom förarsätet? Då måste det väl vara en modell som inte lutas mot sätet framför? Annars blir det ju krångligt att ändra inställningen på stolen beroende på vem som kör bilen och hur långt fram sätet är placerat. Vilka modeller behöver inte lutas mot sätet framför?

• Sar

Vår Cosmic har vi bakom förarsätet. Den är fast monterad med bälten och ett stag som går ner i bilgolvet samt två "säkerhetsbälten" som går från stolen till två ringar i förarsätets underrede. Det är inga som helst problem att flytta sätet. Jag tror inte några stolar "lutas" mot sätet framför, det kanske ser så ut när förarstolen är i läget längst bak men stolen sätts fast på annat vis.

• Majsan70

Be Safe Izi går att sätta i mitten bak. Med eller utan krycka. Med och utan tre punkts bälte.

• Mirro

Det verkar ju finnas en del alternativ att ha en i mitten bak och en vid sidan (trots endast tvåpunktsbälte)!

• Lillalillenspappa

Nu kan jag säga att den fungerar alldeles utmärkt att mittmontera en Akta Graco med basenhet bak i en volvo V50.
    Invigde den idag kl 15:00

Svar på tråden Bilbarnstol i mitten bak?