• pissyp­opi
    Äldre 30 Jun 22:04
    8872 visningar
    34 svar
    34
    8872

    När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??

    När har ni tänkt prata med ert barn om sex, alltså med graviditet, preventivmedel osv..

    Då tänkte jag inte prat om att kvinnor får mens och att män har spermier


    Snart fru Åhlefors
  • Svar på tråden När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??
  • 1malle
    Äldre 30 Jun 22:06
    #1

    Har inte svarat alls...
    Har alltid pratat relationer, känslor o kärlek med min idag 14 årige son.
    I de samtalen har vi även pratat lite om sex...
    Det har kommit naturligt.

    Anser det beror på hur moget barnet i fråga är...

  • Äldre 30 Jun 22:08
    #2

    Vid behov kanske ? Vettetusan hon är ett nu, lite svårt att ta ställning till det i dagsläget

  • BeataB­us
    Äldre 30 Jun 22:11
    #3
    Jag var så illa tvungen att börja göra det när hon var inne på sitt 13 år(skulle fylla 13) eftersom hon fick sin mens då..Så då blev det till att ta lite "Girl-talk"..

    Men det funkade finfint...inga problem alls....förutom hennes tomatfärgade ansikte...men vi satt själva så färgen försvann ganska fort...
    Den vanliga nackdelen med framgång är att den retar ens vänner så ohyggligt.
  • imperi­a72
    Äldre 30 Jun 22:12
    #4

    Min tjeje som i dag är 14 år frågade mig när hon var runt 10 om hur man får AIDS, då förklarade jag och berätta att om man använder kondom så är det ingen fara =)

  • Äldre 30 Jun 22:13
    #5

    Vet inte. När hon frågar tror jag. Eller att vi på något sätt märker att hon är mogen för att prata om det. Kanske skippar vi det, man vet ju själv hur pinsamt det var när man var liten. MEn vi har god tid på oss

  • Feathe­rboah
    Äldre 30 Jun 22:14
    #6

    Aldrig. Jag är 15 - och jag säger bara tack och lov för att mina föräldrar aldrig snackat om det med mig. Jag skulle skämmas ihjäl, vi pratar inte om sex i vår familj. Man får reda på sådant man behöver veta i skolan/kompisar/media ändå.

  • jovis
    Äldre 30 Jun 22:16
    #7

    Sex går ju ner i åldrarna så jag kommer förmodligen att informera mina barn rätt så tidigt. Man måste ta det säkra förre det osäkra. Och så tycker jag att det som är så naturligt ska få vara naturligt, ingen anledning att "smyga" med det!Man ska vara ärlig och rak tycker jag!!!

  • 1malle
    Äldre 30 Jun 22:17
    #8

    Att inte prata om det skapar tebun, onödiga sådanna eftersom sex är bland det naturligaste som finns.

    Jag har jobbat som informatlr i högstadie klasser, pratade med ungdommarna om sex, preventivmedel, HIV o AIDS

    Många ungdommmar berättade att deras föräldrar tyckte sex var så pinsamt att de rodnade om ungodommarna själva tog upp det.

    Likadant sa lärarna, att de var tacksamma för att vi kom o pratade med eleverna om det, så de slapp....
    Vad skapar det för bild av sex???

  • Hattif­natten­tanten
    Äldre 30 Jun 22:17
    #9

    Det pratar vi om när tillfället uppstår, tycker det är sådant som förtjänar ärliga svar när de frågar oavsett ålder även om det anpassas utifrån vad de vet innan.

  • 1malle
    Äldre 30 Jun 22:17
    #10

    tabun...ska det ju va...

Svar på tråden När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??