• år78

talsvårigheter

vår dotter blir 4 i dec
    och säger mamma pappa
    vi går hos talpedagog och får lära oss tecken

men aldrig nån typ läkare har kollat henne

nu undrar ja  ska ingen kolla henne mer nogramt ?
    vill ju hon ska prata , ja lider med henne  ingen förstår det som kommer ur hennes mun

• Svar på tråden talsvårigheter
  • swegoose

Har dom kollat hörsel?

• Trollbarn72

Hej!!! Min son är 5 år och har talsvårigheter,går hos logoped.Han har dålig hörsel pga alla öroninflammationer opererat in rör och skrapat polyper 2 ggr i näsan.Han hör som om han ligger under vatten o någon pratar.Nu har det blivit MYCKET bbättre mot vad det varit!!!Bvc brukar kolla,deras läkare....ring och hör efter.Lycka till! *KRAM*

• Al74

De kollar upp mer noga på fyraårs kontrollen kan jag tänka mig...

yes I am a halleluja man
  • nerja99

har de kollat musklerna i munnen och tungan?

Ul på Torsdag!!!!
  • Splach

om man har kort sträng under tungan, kan det vara svårt att lära sej vissa läten..

Detta är superlätt att kolla, kan hon lipa har hon inte kort sträng..

Själv kan jag inte lipa, och hade jätte svårt att lära mej vissa ljud, nu pratar jag som vem som helst..

• Elle64

Prata med er logoped och fråga vilken diagnos han/hon skrev in ditt barn på. Jag fick tillsvars en gång att om man blir inskriven hos logopeden så blir det nån slags av diagnos. Vi tog ut papprena från lanstinget angåeende vår grabb och där stog det Expressiv språkstörning fast vi viste inte det.

Jag har en som som fått diagnosen Generell språkstörning. Vi fick den i vintras och han är nart 11 år.
    Det finns hjälp att få men tyvärr så måste man bråka sig till allt. Man måste vara stark som förälder och orka.
    Det finns föreningar mm som man kan vända sig till och få hjälp och stöd.
    Jag håller på att försöka få ihop en hemsida titta gärna in men den är inte klar än så ha tålamod.

hem.bredband.net/sprakstorning/

Där finns likte länkar och tips redan. Skriv gärna och fråga om vad som helst, vi hjälpas åt och byta erfarenhet för att orka ha ett barn med handikapp.

Min son kan prata idag men har fortfarande litet ordföråd och svårt för att hitta röda tråden i en berättelse.

Ha en bra dag.
    Hoppas du får lite hjälp nu

• Nichth

har en grabb i släkten som är 3,5 nu. han har talsvårigheter... han har gått hos psykolog och logoped och nu har de upptäckt att han hade vätska i öronen. så i tisdags så opererade de in rör i hans öron och det är redan lite bättre.

be en läkare kolla öronen ordentligt kan ju vara ett ganska "enkelt" problem.

lycka till
    kramar från
    ~vildas mamma~

• år78

har bokat tid till en läkare nu ska dit den 11 juli ser verkligen fram emot det
    för det känns som det bara blir jobbigare och jobbigare
    hppas att dom ska kunna hjälpa oss
    vore väldigt tacksam om det kanske va strängen under tungan eller vatten i örat

• Nichth

hejsan!
    hur har det gått för er?
    kramar från
    ~vildas mamma~

• år78

hej
    jo dr skrev en remiss till barnkliniken så vi får se va som händer nu

• Nichth

hoppas ni får en tid snart.
    kramar från
    ~vildas mamma~