• ICT

En fråga om vikt...ridning.

Hur mycket bör en ryttare på fjording väga...max..?

• Svar på tråden En fråga om vikt...ridning.
  • Magic1

Det är svårt att säga då det beror på hur pass hög och grov fjordingen är. Det finns ju både c-ponnyn som är relativt smäckra för sin ras och d-ponnyer som är grova. Men en bit över sjuttio kilo är säkert inga problem. Ring rasföreningen och kolla!

• turia

beror om den är rätt musklad, hur hög...
    upp till 100 kg skulle jag tro..
    det är ju en arbetshäst i grunden..

• ICT

Ok.

Jag är 153 cm, väger ca 45 kg...typ d-ponny...iaf 145- ca 155 cm i mkh...då skulle det antagligen inte vara några problem för mig att rida fjording.

• Heydatsme84

Nej absolut inte det finns ju stora män som rider fjordingar utan problem

• mogreta

ICT:
    Jag vägde nog 20kg till när jag hade mina fjordingar, de orkade hoppa höga hinder ändå

• Zaria

ICT: Du kan lugnt rida en fjording och gå upp en 20-30 kg till om du vill... =)

• Honey1982

ICT - det är lugnt. jag har samma längd+vikt som du och red fjording när jag var yngre. hade en 4 årig bråkstake som jag red in.. det var inga problem alls!

• Tiingeling

det är en arbetshäst så han kan nog bära dig å en till på ryggen....

• Caylinn83

Å för jösse namn, min fjording på 144 cm galopperade med två överviktiga tjejer på sin rygg och var hur pigg som helst..dem är starka och du märker genast om en häst inte orkar.

• Fru B 23 Sep 2006

en fjording är en stark häst, och kan lätt bara upp till 115 kg..

min fd fjording var ca 160 cm (ja han är renrasig, han har pass och stam) och en tjej som red honom vägde ca 120 kg...
    det klarade han gallant..
    sedan var han välmusklad med, men dem klara lätt upp till 110-120 kg

• Pallas

En kompis till mig väger 120 kilo och har ridit sin fjording i typ 20 år.

Du kan nog rida vilken häst som helst, förutsatt att dina ben inte släpar i backen.

• Creep

Du skulle kunna rida russ bara sett till vikten. Ja, även shettis en tur med gott samvete.

• Liska

sen är det ju skillnad på feta ridokunniga och feta ridkunniga... (menar Verkligen kan få dem att bära sig)
    KAN man rida kan man väga mycket på liten häst.. kan man INTE rida så spelar det ingen roll om du väger 40kg på en 170cm häst, det är jobbigt att ha 40kg som bara studsar omkring i obalans

• vackrastarflow

jag är 180 lång och väger ca 72 kg och rider islandshäst på 134 cm utan några problem... han jobbar så fint och har mycket spritt i benen. nu är ju islänningar kända för sin stryka, men ändå.

men liska sa ett sant ord där. viktbärande är viktigt, men du TS är ju inte ens i närheten av en övre gräns.

Svar på tråden En fråga om vikt...ridning.