• susanna82

Såriga bröstvårtor, vad ska jag göra?

Jag fick en pojke som är född för 3 dagar sen. Han var stor och vill tutta massor. Han har redan fått igång mjölken ;) jätte bra! Men jag har fått blåsor på bröstvårtorna, varje gång han suger går dom sönder och det gör så jätte ont. Vad gör man åt dom, hur ska man få dom att läka?

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor, vad ska jag göra?
  • håh

Usch! Stackars dig! Men en duktig kille verkar du ha!
    Lufta mycket! Smörj bröstvårtorna med bröstmjölken, det är det bästa!

Lycka till!

• Månblomma

Min ena bröstvårta blödde o fy vad ont det gjorde! Drog mig för att amma på den sidan o tänkte att min dotter nog får nöja sig med ett bröst... Men så köpte jag silikonskydd från Apoteket (kommer inte ihåg vad de heter men man har dem under amningen) och gud vilken skillnad! Det gjorde inte alls så ont och efter ett litet tag hade det läkts och gick därefter hur bra som helst. Så köp dem! Och lycka till! Och stort grattis till pojken förstås:)!

• Ezzie

Jag tycker inte att det räcker med att smörja in dom med bröstmjölk för det torkar ju bara in så fort.
    Mitt tips är att du köper ett sådant där skydd till bröstvårtan som finns på apoteket som du har när du ammar, för då får bröstvårtan lixom bada i bröstmjölken istället för att man bara sätter på lite med fingret.

• SaT

Samma här, köpte också en amningsnapp på apoteket, det var helt klart min räddning!

• kingkong

jag hade också så, o smörjde jag ordentligt med mjölken försvann detganska snabbt faktiskt....

• Bamzilla

Jag har samma dilemma som TS, fick en liten tjej den 26e juni å hon e jätteduktig på att äta, men nu har jag fått hemska sår som gör så ont. Jag har en amningsnapp som jag använde på BB som jag vill prova, det enda jag e orolig över är om det kommer att bli svårt att få henne att ta bröstvårtan igen om hon e van med nappen?

• KarJac

Ett råd om du köper amningsnapp; köp Medela (finns i babybutiker) Apotekets e så tjock o hård att det kan vara svårare för din bebi att få ut mjölken. Grattis gånger 1000!!!

• dinos

det du också kan göra, är och lufta bröstvårtan mycket och det kan du göra genom att även köpa ett bröstvårtsskydd då luftas bröstvårtan hela tiden då du inte ammar.

man kan läcka endel om man använder den, så jag brukade sätta amningsilägg utanpå så att det inte kom på tröjan..

sen finns det en jättebra salva som man kan beställa från declofi tror jag det heter. amningsmottagningen vet vad det är för salva, den är jättebra.

hoppas det löser sig snart..

• GummiGutta

Eller gör tvärtom än att lufta: lägg på små lappar av tex en gammal mjuk- och ren-tvättad t-shirt uppblötta av tex bröstmjölk eller koksaltlösning under amningsinläggen mellan amningarna, då bildas det ingen skorpa som bebisen måste suga sönder vid nästa amning och det läker fortare. Fick rådet av min BVC-sköterska.

• Crassus

Jag fick en provförpackning med lanolin "Lansinoh" av vår bvc-sköterska. Den hjälpte jättebra men jag vet tyvärr inte var den säljs.

Lycka till!

• Månblomma

Bamzilla: Tänkte samma sak men det var inga problem alls. Jag hade bara sår på ena bröstet så hon fick ju alltid den äkta varan också;) men tror det kommer funka för dig även om du använder den på båda. Om du dessutom köper de tunnare Medela som KarJac skrev om är nog risken ännu mindre att din dotter vänjer sig enbart vid dem. Visste inte ens att det fanns tunnare, men den amningsnapp som jag köpte på Apoteket funkade jättebra för oss i alla fall. Lycka till o grattis till dig med:)

• Thessj

Lufta så mkt d bara går och smörj med bröstmjölk. Samla lite bröstmjöli en en tex medicinmugg och låt d stå ett tag, smörj sedan flera gånger per dag med d feta som har lagt sig på ytan, funkar kanon bra.

Hoppas d blir bättre!!

♥ Mamma till Emil 060404♥
  • dison

Hade själv stora problem med såriga bröstvårtor. Jag använde amningsnapp från Apoteket under ett tag tills såren läkte och det gick bra för dottern att acceptera detta. Viktigt också att hålla rent så att inte bakterier kryper ner i sprickorna och orsakar infektion. Men smärtan är ju nästan outhärdlig vid amning med såriga bröstvårtor, vad jag har lärt mig nu men inte visste när jag själv behövde det, är att man kan smörja in bröstvårtorna med Xylocain bedövningssalva 5-10 minuter innan amning och sedan bara torka av dem innan amning. Borde dämpa smärtan något.

• jamtlandsstårs

Ja ursch ja et gör fruktansvärt ont!!!! köp amningsnapp.  jag fick tipset av min bvc-sköterska att lägga dottern åt andra hållet dvs med benen utåt,detta för att hon skulle suga annorlunda på brösten ett tag det fungerade toppen (alltså när man sitter och ammar )annars är ju som sagts tidigare bröstmjölk det bästa och lufttorkning...

• Det blåa huset

PureLan (lanolin) hjälper till att hålla bröstvårtorna mjuka. Jättebra, finns att köpa på Babyland för ca 160:-

Mamma till Are 19/5 -06 ♥
  • susanna82

Hej! Tack för alla bra tips. Jag har fått låna snäckor från BB som man har på bröstvårtorna mellan amningarna. Dom gör så att vårtona inte torkar mellan amningarna, då blir det inga blåsor utan det läker innifrån. Dom funkar faktist jätte bra!

Svar på tråden Såriga bröstvårtor, vad ska jag göra?