• Arwen2

tips för rengöring av ugnen mottages tacksamt:-(

har någon något specialknep eller en universallösning för att få bort riktigt fastbrända fläckar i ugnen? och nu snackar vi fastbränt! har köpt flera medel till detta som vi blivit rekommenderade hos vitvaruförsäljare men inget hjälper. Det är fastbränt både inne i ugnen, på gallret och på luckan. Har nämligen sålt min lägenhet nu och personen som köpte den är inte nöjd med detta och jag vet bara inte hur jag ska få rent. Snälla någon, hjälp mig

• Svar på tråden tips för rengöring av ugnen mottages tacksamt:-(
  • Sofia27

Funkar det inte med typ Mr Muscle's ugnsspray om det får verka över natten? Det använde vi på en hopplöst smutsig ugn och det blev rent...efter en stunds skrubbande..

• Mimmi82

Ingen aning men har samma problem.... Skriv gärna till mig om du provar nått som funakr.. Jag provade med svinto..det funakde INTE!

• Sotlugg

Smörj in med såpa, värm upp ugnen till 150 grader, låt svalna och skura bort med svamp och vatten... Voila!

• Arwen2

ja vi har provat mr muscel och you name it. har lagt ut en mindre förmögenhet på detta nu och sprayat på i omgångar och låtit verka länge. men såpan har jag inte hört förut, ska genast ta och testa!

• Sofia27

Ja, just det; såpa funkar oxå kanonbra

• kobra

såpa är det äldsta beprövade tricket

• FrökenFru

Sen är det nog så att en äldre välanvänd ugn aldrig blir riktigt ren. Ett tips för kommande bruk, som gör rengöringen lite lättare, är att alltid ha ett folieark i botten på ugnen. Då är det bara att byta det om det droppar från formar och annat. Och jag som älskar rostad paprika lägger dem aldrig direkt på gallret, jag kör folie där också.

Svar på tråden tips för rengöring av ugnen mottages tacksamt:-(