• Mamma och Mor

Varför domnar mina händer??

Sedan några veckor tillbaka besväras jag av att händerna (speciellt höger hand) domnar bort. Oftast sker detta när jag legat och vilat en stund, men jag kan även få lättare domningskänsla i handen när jag håller i telefonluren en längre stund. Stundtals är det jobbigt att hålla upp händerna, det känns som mjölksyra liksom (svårt att förklara).
    Inatt vaknade jag två gånger av att högerhanden var helt bortdomnad, och det fastän jag inte ens legat på höger sida.
    Har inte haft problem med detta tidigare....
    Någon som har en idé om vad detta kan vara/orsakas av?
    Alla mina värden har varit okej hittills, om än något lågt undertryck.

• Svar på tråden Varför domnar mina händer??
  • krakel

karpaltunnelsyndrom... jättevanligt som gravid eller ammande mamma

• solmull

Fick likadant när jag var gravid. Det är nån nerv som kläms åt- karpatelsyndromet (heter nått sånt he he)  Fick låna skenor från landstinget att ex sova med, blev mycket bättre då! Det man ska tänka på är att INTE böja handlederna 

Älskar min lilla Dina
  • Mamma och Mor

Men.... kan det verkligen vara karpattunnelsyndrom då jag inte har speciellt ont i händerna utan bara lite domningar/mjölksyrakänsla??
    Funderat på detta men slagit bort tanken då jag inte har direkt ont.

• Thezz mamma till två
    Mamma och Mor skrev 2006-07-01 11:43:09 följande:
    Men.... kan det verkligen vara karpattunnelsyndrom då jag inte har speciellt ont i händerna utan bara lite domningar/mjölksyrakänsla??Funderat på detta men slagit bort tanken då jag inte har direkt ont.
    Jag hade inte ont, men jag hade ingen känsel i händerna efter att ha gått med det ett bra tag. Jag domade bara bort.
    ღ 25/1-2006 kom min skatt Matteus! Mamma älskar dig! ღ
  • missteddy

jag hade inte ont utan fick bara känselbort fall. är det tumme pek och ¨långfinger som domnar bort så är det karpattunnelsyndrom

• Mamma och Mor

Hm...tja... efter att ha läst vad som står här så stämmer det ju rätt bra in på mina "sömniga händer".
    Mitt arbete innebär mycket tid vid datorn och då kan jag också känna denna avdomnade känsla, om än mycket svagare än det som kommer nattetid.
    Ska nog rådfråga arbetsterapeuterna på min arbetsplats om vad de tror. Kanske kan de hjälpa mig med några stödskenor eller något sådant att ha nattetid.
    Oftast är det som sagt tumme, pekfinner och långfinger som domnar bort, men inte sällan är hela handen domnad.

• missteddy

tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast så du får skenar till hönder för om man inte har det så kan du fortfarnade ha besvär efter förlossningen och i värsta fall opration.

• Börnen

det är arbetsterapeuten man får skenor av, inte sjukgymnast. Det är karpaltunnelsyndrom. Det första tecknet är domningar, trötthet och sockerdricka i fingrarna. Går det längre så kan man få smärtor. Får det hela tiden när jag sover (då vickar man handlederna utan att tänka på det) och får sova med skenor. Hade likadant förra graviditeten, fast jag tycker det faktiskt är bättre (kom senare) denna gång.

Man ska undvika att t.ex. skriva, sticka, handarbeta osv. Sådana där små pillriga rörelser vilket kan förvärra. Förra gången pluggade jag och satt och skrev ca 10 timmar om dagen, vilket säkert gjorde det värre än denna gång (föräldraledig/sjukskriven).

Börnen v. 21
  • missteddy
    Börnen skrev 2006-07-01 12:22:35 följande:
    det är arbetsterapeuten man får skenor av, inte sjukgymnast. Det är karpaltunnelsyndrom. Det första tecknet är domningar, trötthet och sockerdricka i fingrarna. Går det längre så kan man få smärtor. Får det hela tiden när jag sover (då vickar man handlederna utan att tänka på det) och får sova med skenor. Hade likadant förra graviditeten, fast jag tycker det faktiskt är bättre (kom senare) denna gång.Man ska undvika att t.ex. skriva, sticka, handarbeta osv. Sådana där små pillriga rörelser vilket kan förvärra. Förra gången pluggade jag och satt och skrev ca 10 timmar om dagen, vilket säkert gjorde det värre än denna gång (föräldraledig/sjukskriven). Börnen v. 21
    jag fick mina av min sjukgymnasten eller fick är väl fel benämning jag fick betala 250 kr st för dem
Svar på tråden Varför domnar mina händer??