• Lilla Prussiluskan

Ska man ta bort skorv och i sådant fall hur?

Min Lilleman har ganska mycket skorv i hårbotten och jag undrar om jag ska pilla bort det eller låta det vara?

Varför får bebisarna skorv?

• Svar på tråden Ska man ta bort skorv och i sådant fall hur?
  • Mamma Mysig

Jag lärde mig för längesen att man tar bort det med barnolja, jag vet inte om det är så fortfarande

• renee

ta lite barnolja på och ta en luskam och ta bort det men tryck inte för hårt

• BeataBus
    Det kallas "mjölkskorv..vet inte varför barnen får det..

Använd barnolja för att få bort det....då lossnar det finnemang...man kan även pilla bort om man vill...men med barnolja funkar det bäst..

Det finns även Salisylsyrevaselin på apoteket att köpa men det ska man typ bara använda om det skulle klia på bebisen...
    Den vanliga nackdelen med framgång är att den retar ens vänner så ohyggligt.
  • Fru Stjärna

Salesylsyrevasselin som man stryker på och låter sitta i cirka 4 timmar, sedan tvättar man bort det och kammar ur skorvet.

• Elfan

Funkar bra med barnolja - det mjukar upp lite och sen kan man kamma ur skorven med en fin kam (typ luskam).

• Brodsmulan

Skorv (kallas även mjölkskorv) ser ut som gulaktiga feta fjäll, som ett tjockt mjäll, som spädbarn har i håret och/eller i ögonbrynen.

Skorv är vanligast under de första levnadsmånaderna. Varför bara vissa barn drabbas finns det ingen förklaring till. Däremot vet man att skorv är ofarligt, och att det inte finns någon koppling till några hudsjukdomar senare i livet.

* Smörj in de små fläckarna med barnolja och låt sitta kvar över natten.

* Skrapa sedan försiktigt bort beläggningen med finkam eller mjuk borste.

* Om detta ej är tillräckligt finns andra receptfria medel på apoteket.

Behöver enbart kontakta bvc om barnet har väldigt mycket och återkommande skorv.

• Coursell

Jag har använt olja och försökt få bort skorv på min första son. Han blev jätteröd och då kammade jag ändå försiktigt. Enligt BVC så försvinner det själv (Tycker då inte jag).

• sailorthea

jag anvænde barnolja i håret på min son och tog sen en barnkam och fick då bort det mesta. tvættade med mild barn schampo efteråt. gjorde det 2 dagar å sen var det borta..

• rebeckaa

Ja barnolja går bra, finns oxå salva på apoteket som man sätter i som ska sköljas ur sen. Min flicka som är 4år har haft skorv även när hon inte varit bebis. hoppas att du får bort det!

• saga o kevin

jag använde oxå Salesylsyrevasselin ,tyckte inte att barnolja var så bra...

• Heydatsme84

Jag har hört att man ska låta det sitta.

• mammatillpojkar

när sonen badade så brukade vi lägga lite olja i hårbotten och sen tog vi en kam och kammade håret, fick sova med oljan i håret (läste det i en barnbok) och sen på morgonen så tvättade vi bort oljan!

• LillaMalin

Min dotter har oxå skorv.
    Men jag låter det vara. Hon lider inte av det och det ramlar loss lite då o då av sig själv.

• Alina85

Min dotter hade skorv...använde barnolja nästan dagligen men det vart inte riktigt bra. Sen när jag var på bvc så fick jag en salva där kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Men den smörjde jag in så fick hon sova med det över natten, sen på morgonen så borstade jag bort den med en mjuk kam. sen dess så har det varit bra.

• Dida

Mina svägerskas döttrar hade en del skorv som hon inte tog bort och nu är stora tjejen fyra och lilla två och har fortfarande kvar en massa, vilket inte ser så roligt ut när dom har toffsar i håret osv, men nu är det mycket svårare att få bort pga av allt hår. Jag gjorde som övriga här uppe, smörjde in med olja, lät det verka en stund och sedan borstade med babyborste. Försvann efter tre gånger!

• Tant Green

Jag hörde några här som hade fått bort det genom att tvätta håret några gånger med mjällschampo. Det tänkte jag prova nästa gång för nu tycker jag dottern har för mycket hår för att smörja med salva eller olja, sist jag gjorde det krävdes det 7-8 hårtvättar innan allt det geggiga var borta.

• Wilmisen

Finns också en salva på Apoteket som är nyutkommen som heter Borago. Den här salvan tar man på 3 gånger om dagen i 8-10 dagar. Man behöver inte kamma eller skrapa bort utan allt försvinner av sig själv. Jag använder den just nu. Nackdel: det blir lite kletigt i håret tycker jag. Men jag har hållt på i 7 dagar och nästan allt är borta. Jag använde olja och kam förut och det hjälpte ingenting tyckte jag.

Svar på tråden Ska man ta bort skorv och i sådant fall hur?