• Hanakana

Vågar inte låta vår bebis somna på mage än, fast hon är 7 månader...

Vår bebis är nu drygt 7 månader och vi har varit nästan på "maniska" när det gäller att inte låta henne få sova på mage... Råden man frå från BB är ju att bebisar aldrig skall sova på mage för då ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Nu har ju vår dotter börjat rulla fram och tillbaka när hon ligger på plant underlag och så även i sängen.

Vi lägger henne på rygg när hon skall sova, men numera så vänder hon på sig direkt på sidan och nästan på mage. Vi tycker att det ser lite otäckt ut, för dels så ligger hon med huvudet jättemycket böjt bakåt (är rädd för att hon ska "bryta nacken av sig" om hon hasar bakåt, vilket hon älskar att göra när hon ligger ned på rygg) och dels så har hon sin lilla gosefilt mot ansiktet och ligger nästan helt med näsan och munnen mot kudden. Vi är så rädda att hon skall kvävas "av misstag",
    att hon inte märker att hon andas på kudden istället för "ut i fria luften".

Vi har blivit så hariga och springer och kollar henne stup i kvarten. Har hon vänt sig på mage/ligger på sidan med huvudet böjt bakåt mot kudden så är vi där och vänder henne "rätt" (d.v.s lägger henne på rygg igen). Visserligen är hon så trött att hon aldrig protesterar, men hon vänder sig snabbt tillbaka (i sömnen) till "mag-läget".

Är vi för kontrollerande månntro??? Vågar man låta henne sova som hon vill???

• Svar på tråden Vågar inte låta vår bebis somna på mage än, fast hon är 7 månader...
  • Monstermamman

Ta bort kudden åt henne om hon vill sova på mage, då slipper du oroa dej över den iaf!
    Det är läskigt men så fort våra barn har kunnat svänga sej själva så har dom valt att sova på mage och jag bestämde mej för att inte gå och svänga på dom stup i kvarten även om jag hade velat det..
    Hon bryter nog inte nacken av sej heller, du får tänka att det öppnar ju upp hennes andningsvägar mer om hon ligger med huvudet bakåt.

• Aquariana

Till mig sa de att när bäbisarna kan vända sig själva så minskar risken, men några råd om hur ni ska göra vill jag inte ge ...

• Mylla

Ni kan ju hyra ett apnelarm. Jag har haft ett hela tiden och min son har sovit på mage. Det har flera fördelar. Enda nackdelen är ju PSD-risken. Med larmet kände jag mig trygg, då vet jag om det inträffar ett andningsuppehåll och kan göra allt för att häva det. Ryggläget är ju ingen garanti tyvärr. Det minskar bara risken.

• antonias mamma

Vår dotter, drygt 7 mån., gör likadant och det låter vi henne göra. Vi lade henne på sidan de 5 första månaderna men när hon började svänga sig själv och ville ligga på mage så lät vi henne göra det. Hon sover mycket bättre så. Hon vill också ha huvudet bakåtböjt och trasan vid ansiktet.
    När de ligger på mage ska de inte ha kudde. Och risken för PSD minskar drastiskt vid 4 månn. ålder.

• renee

min dotter har legat på mage sen nåna veckor bara och hon är nu 6 månader.. jag tror att det blir plötsligspädbarnsdöd för att dom ligger på mage.. innan va det ju att dom itne fick liga på rygg för då kunde dom få kräket i halsen det har ju ändrats hela tiden.. jag tror spädbarnsdöd beror på barnewt drömmer och drömmer sig in i mammas mage och imagen behöver dom itne andas därför dör dom.. så jag tycker inte du ska oroa dig sedan så kan hon väl vända på sig eller vända huvodet iallfall

• renee

ska ju stå: jag JAG TROR INTE att det blir plötsligspädbarns död..

• soffan82

Jag har hört eller min BVC tant sa till oss att När barnet själv kan rulla runt så  kan man låta d sova på mage men för att vara mer lugn  skulle ja nog ta bort kudden.

• nina80

Ta bort kudden!

Bebisar som sover på magen får inte ha kudde i sängen. Ligger de annars på ett plant underlag så finns det ingen risk för kvävning änns när de är nyfödda.

• Ronjah

Vår son har sovit på mage sedan 3,5 månads ålder, han är nu 5 månader, han rullar runt själv.
    Från början vände vi tillbaka honom på rygg, men när man vaknade på morgonen så låg han ju naturligtvis på mage igen!
    Nu får han sova precis som han vill.
    Jag har också hört att när barn själva kan vända på sig så är det ingen fara.
    Man kan ju faktiskt inte sitta uppe hela nätterna för att se till så att de ligger på rygg.

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker.
  • Melami

Min tjej som blir 6 mån om en vecka har de sista dagarna oxå velat sova på mage, men jag har vänt tillbaka henne hela tiden. I morse när jag vaknade låg hon på mage och sov, men det såg lite otäckt ut för hon låg med huvudet rätt ner, så jag vände henne igen. Kan dom inte kvävas i madrassen då? Jag har en helt platt kudde, som jag genast ska ta bort.

• Marie2

Mina tre barn har sovit på mage från födslen trots bvcs snack om psd. Dom har helt enkelt inte accepterat att ligga på rygg/sida och sitta upp med dom på natten går bort så det har varit magen som gällt. tre friska barn på 8 år 4 år och fyra månader.

• Pion75

Min dotter vänder sig också till sida/mage nästan direkt, hon är drygt 6,5 månad.
    I början vände vi tillbaka henne, men ofta vaknade hon då eller så vände hon sig tillbaka.
    Mitt Bvc säger att när de kan vända sig själva så är det ok att de sover på mage, och jag känner att jag inte kan göra så mycket åt det.
    Som tidigare sagts så minskar väl risken för PSD efter 4 mån och man kan ju inte sitta och vakta dem hela natten och vända dem, så mitt råd är; ta bort kudden, köp ev. ett andningslarm (det har inte vi) och försök att inte oroa dig! Det är inte lätt, jag vet...

• nina80

Risken för PSD minskar för varje dag som barnen blir äldre. Att de själva kan rulla runt och lägga sig på mage är ingen magisk gräns för när det är ok att låta dem ligga på magen. Oftast har de ju dock hunnit bli lite äldre då och därför har risken minskat. BVC brukar säga att man inte behöver vända tillbaka dem och det är ju för att man inte kan sitta uppe hela natten och vakta dem för att sedan vända tillbaka så fort de lägger sig på magen.
    Min dotter har sovit på magen sedan hon var 3 veckor och hon är nu 9 månader. Det är för att hon helt enkelt sover skönare på magen.

Risken för PSD är otroligt liten oavsett hur barnet sover! Vi har dock ett andningslarm och det skulle vi använda även om hon sov på rygg. Hemma hos oss är andningslarm lika självklart som brandlarm hemma eller bilbarnstol i bilen. Nu är ju din dotter redan 7 månader så jag vet inte om det är så nödvändigt att köpa ett så här sent, visserligen rekommenderas de att användas hela första året. Det måste du avgöra själv. Kostar ca 1300 kr och vi använder det fortfarande varje natt och tänker fortsätta med det.

• Hanakana

Tänkte säga att det "värst" är att vår dotter har vant sig vid kudden... Hon gillar att ligga och dra i den när hon ska somna.
    Har provat att ta bort den, men då skriker hon som en vettvilling. Hon skrek i över en kvart, och då tog jag fram den igen... Då blev hon tyst och nöjd...
    Vad gör man???

Nu har jag ju låtit henne ha kudden (den är inte helt platt, utan en vanlig liten baby-kudde med örngott på) i sängen. Man vill ju ha en glad och nöjd bebis...

Hoppas att det inte är för stor risk!
    Tyvärr gillar hon att ha både gosefilt (som är en liten handduk) och kudde när hon ska sova. Hon gosar in sig i dem och somnar nästan direkt.

• nina80

Kan du inte ta bort kudden när hon har somnat då? Gosefilt är ingen fara!

Svar på tråden Vågar inte låta vår bebis somna på mage än, fast hon är 7 månader...