Bröstböld??
Hur vet man när en vanlig stockning är på väg att bli en böld?
Hur länge kan man vänta innaan man söker hjälp när man har en knöl i bröstet??
Hur vet man när en vanlig stockning är på väg att bli en böld?
Hur länge kan man vänta innaan man söker hjälp när man har en knöl i bröstet??
Jag hade mjölkstockning och det gjorde så satans ont att jag var säker på att det var en böld. Sökte tillslut hjälp och så klart gick den bort av sig själv nästa dag.
Max 5 dagar ska man vänta innan man söker hjälp, sedan ska den ha försvunnit, annars finns risk att stockningen infekterat sig. Bröstböld är dock väldigt långt gånget, så du behöver nog inte oroa dig. Men jag vet att det gör så himla ont!
Duscha mycket, massera, försök även massera när du ammar runt hela bröstet och speciellt där det gör ont.
Har det gått 5 dagar, ring vc på måndag!
jag kännde en lite "knöl" och så var den rödaktig utanför och de sa dom att det kunnde vara stockning på g så jag masserade och ammade så mycket jag kunnde.. och de försvann.. som tur var slapp jag febern..=)
min stockning blev en böld, de tyckte jäg skulle vänta med läkarbesök, fick efter en vecka pennicillin. åt det i fyra dagar, det släppte aldrig i bröstet, hade över 40 grader feber i flera dagar, och jag kände på mig attt detta skulle aldrig försvinna, det slutade med 9 dygn på ´sjukhus för mig. fem dagar låter bra, men gå på känslan, och om det inte hjälper att massera....det är svårt. sett i bakåt skulle jag sökt hjälp tidigare. men det går nog inte att veta innan.
Jag har också lite funderingar på det där.
Jag ammar inte, utan pumpar ur all mjölk och jag antar att det kan ha blivit knölar i bröstet pga kyla (luftkonditionering) och att jag kanske inte pumpat tillräckligt ofta.
Igår blev jag av med en stor knöl som jag hade i höger bröst. Jag masserade, tog tid på mig med pumpningen och hade bröstvärmare på (kan köpas på apoteket). Helt plöstligt släppte knölen och mjölken kom ut under en pumpning och bröstet blev mjukt igen.
Idag har jag fått en ny stor knöl, fast på andra bröstet. Känns jobbigt. Men jag satsar på att pumpa oftare och hålla brösten varma och förstås massera nedåt mot bröstvårtan vid pumpning...
Får man riktig mjölkstockning med feber, blir man väl behandlad med antibiotika, eller?!
jag har hört att man ska försöka få bort stockningen av sig själv men går inte de så måste man ju få något...
det är om bröstet blir rött (rodnad) så e de på väg till stockning sa dom till mig.. men kompis som jag hade fick riktig jobbig men hon fick inget för de.. man ska bara ta panodil eller liknande och värme och massera
Jag hade bröstböld när min son var ca 7 veckor. Det gjorde fruktansvärt ont. Bröstet var rött och svullet. Över bölden höll yttersta hudlagret på att spricka. Såg ut ungefär som en jättestor finne.
Tyvärr är jag en person med låg normaltemp, så när jag tycker att jag har feber har jag ca 37 garder. Det är svårt att bli tagen på allvar då
Jag talade om på mvc att jag hade ont i flera veckor i rad, men ingen feber = ingen infektion. Trodde hon ja!
Min man envisades med att jag skulle söka amningsmottagningen akut och det slutade med operation samma kväll.
Tack för era svar.
Verkar inte vara någon böld än. Har bara haft min "knöl" i tre dagar och den verkar inte bli varken större eller mindre. Tidigare har jag alltid kunna massera och amma bort dessa knölar på ca ett dygn..
Vad skönt för dig. Hoppas att stockningen lossnar snart. Annars bör du söka hjälp. Bröstinflammation kan ju behandlas med antibiotika och då kan du slippa böld.