• enola

Barnvänliga områden i Uppsala?

Hej!

Jag och min familj har funderingar på att återvända till Uppsala efter en tid i Småland, och vi skulle vilja veta vilka områden som är bra att bo i när man har barn, var det finns bra skolor etc. Hur är t.ex. Nyby Gård? Någon som vet?

• Svar på tråden Barnvänliga områden i Uppsala?
  • Upptagen

Nyby är inte uppsalas barnvänligaste område kanske... det ligger ju nära gränby där det kan vara ganska så bråkigt.

Jag skulle rekommendera Norby eller Fålhagen, men det kan vara ganska så dyrt med lägenhet eller hus där tyvärr.

• enola

Ja, det är ju nackdelen med Uppsala, att det är så dyrt... :(

• Dessie

Tussilago: att Nyby ligger nära Gränby är inte enda anledningen till att Nyby är ett icke barnvänligt område - Nyby är ett "dåligt" område ändå.

• enola

Dessie: Vilka områden kan du rekommendera istället då? Har ju bott i Uppsala förut, när äldsta pojken var liten. Då bodde jag i Gottsunda och det var jättebra (jag hade bostadsrätt) men jag vill ju inte gärna ha ungarna i skola där...

• Dessie

enola: Norby är bra, Sunnersta oxå fast där är det ganska dyrt.

• nelly 1

Tunabackar och svartbäcken
    eller varför inte storvreta eller gunsta

• Lotlas

Årsta/Salabacke är ett bra område! Finns både villor och lägenheter (hyres- och bostadsrätter). Flera skolor i området och nära till Gränby centrum. Jag har visserligen inga barn, men vet flera som bor där med barn och trivs jättebra! Slavsta är ju annars ett nybyggt område strax söder om Årsta med många barnfamiljer. Lantligt på något sätt, men inte alls långt från stan ändå!

• Upptagen

Dessie: Jo, jag vet... men ville samtidigt inte hänga ut Nyby som något dåligt område då jag inte själv bott just där...

• Dessie

Tussilago: jag har inte heller bott i Nyby men väldigt nära. Jag bodde i Uppsala från nyfödd - 8 år (1970 - 1978).
    Bodde 4 år i Gränby - Br Liljeforsgatan höghuset närmast ishallen, 2 år på Bellmansgatan - närmast E4:an och 2 år på Lagerlöfsgatan - högst upp på gatan i punkthuset närmast Nyby, bara en gräsplätt mellan (fast nu håller de på att bygga där).

Min mormor & morfar bodde i Gränby 1968 - 1996, på "min 1:a adress".
    Den första tiden var det ett bra område men de sista åren var det ett h**vete för dom att bo där.
    Morfar dog -95 och -96 flyttade mormor. Året som hon bodde själv i Gränby vågade hon knappt gå ut ensam.

• anilova

Stabby gillar jag. Nära skogsdunge m motionsspår,pulkabacke, skidspår, skolor, dagis, bank, konditori, affär. Finns buss till stan, samtidigt som det går att pendla till Sthlm eftersom det "bara" är en kvart på cykeln till stationen. Gillar lekplatserna också, det bor en hel del barn i området så de är inte övergivna som i en del andra områden. Ekeby, Flogsta, Sommarro, Norby , Eriksberg gillar jag också. Däremot inte Höganäs/Fålhagen längre, det är så krångligt att hitta grönområden på den sidan stan, och lite skog vill jag ändå att mina barn ska få uppleva med jämna mellanrum. Sunnersta är inte så vansinnigt dyrt längre, eftersom det inte är pendlingsavstånd till Stockholm.

• tintilar

BÅLSTA!

Det ligger nära Stockholm men tillhär Uppsala - vilket är bra, uppsala akademiska sjukhus är fantastiskt. Mycket natur men samtidigt litet och med bra kommunikationer och ett lagom stort centrum som har allt.

Här/hit bor/flyttar mycket barnfamiljer efter som att det är så lugnt och barnanpassat, medan orten samtidigt har allt och ligger nära jobb och annat. Dessutom har vi ju mälaren.

Det finns många skolor, ett antal ganska nya, och använder nya arbetsätt. Futurum var/är en ganska omtalad skola. Mestadels villaområden och mycket fritidsaktiviteter - mycket barnanpassad kommun. Lugn ort.

Vad ska man säga mer... mycket natur, barnvänligt, bra kommunikationer lokalt, till sthlm och uppsala, bra skolor, bio, vi(vo), ica, lidl, lindex mm, lugnt och trivsamt. Med mera..

Här ska mina barn växa upp.
    Kika på hemsidan (håbo kommun): www.habo.se

• enola

Tack för alla svar, vi har fått lite att fundera på. Kom gärna med fler förslag och åsikter! :)

• Dessie

tintilar: håller med dig - BÅLSTA!! Jag är uppvuxen där, bodde där 1980 - 1998.

Bor nu i ENKÖPING som jag oxå kan rekommendera!!

• tintilar

Dessie

Jaha, jo jag har också växt upp här. Enköping är trevligt men för mycket stad för min del. Och jag gillar kommunikationerna i Bålsta. Däremot är det ju billigare att hitta hus och så i Enköping.. Har kikat på en del hus åt det hållet förut.

• Upptagen

Dessie: Åhå, jag har också bott i gränby, fast vid vädergatorna. Var ju lite lugnare på den sidan, men kanske inte helt ultimat att bo där med barn ändå...
    Resten av mitt 24:åriga liv bodde jag i fålhagen, och där är det utmärkt att bo med barn, även om jag själv trivs bättre ute på landet som jag bor nu.

• Lallamen

Vi trivs kanonbra i Storvreta. Här finns både fördelarna med ett mindre lugnare samhälle och närheten till stan. Bussarna går ofta, med upptåget är man i stan på 8 minuter. När motorvägen blir färdig nästa år kommer det nog gå fortare att ta sig härfirån till centrum än från många av bostadsområdena i ytterkanten av stan.
    Mycket härlig natur, aktivt föreningsliv, det mesta man behöver av service (bibliotek, BVC, vårdcentral, tandläkare, dagis, skola, ÖF, butiker och fik). Dessutom är det fortfarande ganska billigt att köpa hus eller BR här ute.

Har bott i Bergsbrunna, Gränby, Kvarngärdet, Årsta och Sävja tidigare. Skulle kunna tänka mig Bergsbrunna igen men där sätter nog prislappen stopp för sådana idéer

Svar på tråden Barnvänliga områden i Uppsala?