• Crispie

Någon som jobbar inom äldrevården/hemtjänsten?

Har blivit erbjuden arbete inom hemtjänsten.

Hur mycket får man betalt? Jag ska ev jobba 4 kvällar i veckan.
    Jobbar man ensam på kvällarna eller man är 2?
    Är där någon 100% när man jobbar kväll? Alltså att man får mer betalt för att man jobbar kvällar!

Tar tacksamt emot svar! Vill så gärna veta. Ska på info på måndag men är såå nyfiken..

Mvh Jessica

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Någon som jobbar inom äldrevården/hemtjänsten?
  • MN72

Hur mycket du får i timlön beror på utbildning, ålder, och tidigare arbetslivserfarenhet. Svårt att säga alltså.
    OB-tillägget är ca 15 kr/timme på kvällar, ca 35 kr/timme fredagkväll t om söndag kväll, ca 75 kr/timme på stohelg = påsk, midsommar, jul och nyår

• Crispie

Tack!

Fler som vill hjälpa mej?

• Shoegal

Om man jobbar ensam eller inte beror på vad det är för arbetsplats. På vissa ställen kan man jobba flera och på vissa ställen jobbar man själv. Det beror på antal vårdtagare och deras behov. Du får säkerligen veta mer på informationen.

• snark

Där jag sommarjobbade var vi tvugna att vara två p.g.a något med säkerheten, uppfattade aldrig så noga varför det var så. Kommunal har kollektivavtal för lägsta löner som de inte kan gå under även om du inte har utbildning. Många kommuner har en trappa där de som inte har någon utbildning/erfarenhet får si och så mycket osv.

Har du erfarenhet av vårdyrken sedan innan? Om du har det kan du förhandla om högre lön, det är ingen garanti att du får det men fråga får man alltid göra! Jag tror att ob:n ligger olika i olkia kommuner, iallfall var den det i den två kommuner som jag jobbade i. Allt detta kan du fråga om innan du bestämmer dig för att ta jobbet, det är viktigt att veta vilekn lön du får. Och se till att du får veta grundlönen, alltså lönen utan obtillägg och semesterersättning. Semesterersättningen ligger på 13% av det du tjänar, det ska du alltså får ut extra utöver lönen (om det är ett sommarvik)

• Crispie

Tack snark...  är det kommunal över alla vårdyrken?

Nej jag har ingen erfarenhet inom vården..

• snark

Ja det är nog Kommunal, det är ju liksom deras område. Har faktikst aldrig hört något annat, men visst kan det väl vara annorlund, men knappast troligt.

Är det ett längre vik eller är det över sommaren? Vad har du gjort innan? Är det bara kvällar? Under hur lång tid?

Mycket frågor :)

• andypandy

vi jobbar ensamna på min hemtjänst. jag personligen ogillar att gå runt ensam på kvällarna. vi jobbar till 22 så. tycker det e lit eläskigt att gå in till vårdtagarna när det e mörkt ute.
    därför ska jag söka mig till ett boende istället.

jag fick 18.000:- i lön när jag började nu som nyutexaminerad uska utan erfarenhet.

• Sommaren22juni1979

Det är olika vart du jobbar ....
    Du kan jobba själv du kan jobba i parvis,
    Jag fick erbj att börja jobba natt... men då var man ensam med 18 vårdtagare ... visst ja kunde ringa efter hjälp men ändå..
    Lönen var smaskig ( på den tiden då )men det är inte alltid det bästa för en..
    Jag tackade nej o fick senare på sommaren en dotter ,
    Lycka till ...

Min längtan efter en liten är STOR
  • Crispie

Tack alla för era tips och råd!

Börjar på måndag.. ska bli intressant.

Det är ett "hoppin" jobb. Dom ringer in mej när dom behöver hjälp.. endast kvällar och helger. Helt ok.

Timlönen ska jag förhandla lite om så vi får se vad den hamnar på..

• fenixen

Jag tror dom sätter timlön efter kollektivavtal. Vet inte om du är USK, är du vårdbiträde kan du nog räkna med en lön mellan ca 88-100 kr + semesterersättning. Ob tilläk "kväll" får du mellan kl 19.00 och 22.00 och det är ca 15 kr/h. Helg OB får du från fredag kl 19.00 till måndag kl 07.00, detta OB tilläg är ca 42 kr/timme. Storhelg (pingst, midsomamr, jul, nyår, påsk) är ca 83 kr/timme. Lycka tilL!

• Crispie

Du är en ängel, fenixen.

Kanon att du skrev det där med OB.. för det hade jag ingen koll på..

Jag fick 84.84 i timlön nu, men ska försöka få upp den ett par kronor.

Har INGEN utbildning inom vård eller nåt sånt.. Är sömmerska i grunden. (skulle kunna sy gardiner till de äldre ju) Flört

• fenixen

Jag tror tyvärr inte att du får upp lönen så mycket, dom går efter sina kollektivavtal. De som kan förhandla sin lön brukar ofta vara de fastanställda.
    Kvälls OB är inte så bra, man jobbar en hel kväll och får ca 30 kr mer efter skatt.

• Crispie

Nej det OB:et är inte bra.. men jag jobbar gärna helger..

Tjejen som jag pratade löner med sa att det ev går att diskutera timlönen LITE.. får höra med henne på måndag när jag ska dit..

• fenixen

Okej, hoppas det går bra med lönen! Kan gissa på att du kommer få 86 kr/timme

• Crispie

Kan ju alltid hoppas.. jag hade blivit nöjd i alla fall.. ÄLSKAR ATT FÖRHANDLA!Glad

Svar på tråden Någon som jobbar inom äldrevården/hemtjänsten?