• Elin med Wilma och Alva

Kan man placera basen till Aktas babyskydd i mitten bak på saab 9-5?

Vi funderar på vilket babyskydd vi ska ha och vi tycker att det verkar smidigt med en stol med isofixplatta/bas. Men då det bara finns isofixfästen på sidoplatserna i baksätet så funderar vi på att välja Aktas babyskydd med bas, eftersom man verkar kunna placera den i mitten bak. Någon som vet om det funkar att placera en bas i mitten på en saab 9-5? Frågan är om stödbenet på basen fungerar att ha på mittplatsen fastän det går upp lite i golvet där... Någon som vet?

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • Svar på tråden Kan man placera basen till Aktas babyskydd i mitten bak på saab 9-5?
  • Älskade vovvsing

vi har en acta gracco med bas och en 9-5.. ska prova det idag!!Skriver här sen om det gick lr inte..

3 dagar kvaaaar ... lr SJUTTON... =O
  • Korint

Jag har läst i min 9-5:as instruktionsbok att om man har ett nerfällbart armstöd i mittensätet måste det säkras då det annars kan kastas fram vid en krock och skada barnet.

Ett babyskydd utan isofix kastas bakåt mot sätet och skall tas emot av störtbygeln som skall stå upprätt under färd. Om då armstödet fälls fram kan barnet skadas mycket illa...

Hade jag haft isofixfästen i min bil hade jag valt isofixbasen alla gånger!

• Plumpan

Har en Akta Graco med bas o i häftet som följer med stolen så står det att man kan placera den i mitten bak på en Saab 9-5..

• Älskade vovvsing

testade ¨det funkade utmärkt! Men man ska nog kanske tänka på det som Korint skriver med armstödet!!

3 dagar kvaaaar ... lr SJUTTON... =O

Älskade vovvsing, TACK! Jättesnällt att du tog dig tid att prova. Korints kommentar är dock värd att tänka på, kanske är bättre att ha babyskyddet på sidan i alla fall.... Får fundera lite till. Men som sagt, tack så jättemycket för hjälpen!

• Yinsan

Det som kan vara värt att tänka på om man väljer ISO-fixen är att om babyn ska åka med mormor eller i annan bil där det inte finns ISO.fix kan det bli väldigt krångligt, säger kan, måste inte bli, av den anledningen valde vi Actas med bas, var supdernöjd sålänge vi hade den!

Yoysen, den isofix-stol vi har kikat på (Maxi Cosi Cabrio) kan man fästa både med isofix-fästen och vanligt 3-punktsbälte så för vår del är det lugnt. Men det är en bra sak att tänka på när man väljer stol!

• Korint

Ja, det räcker inte med att läsa barnstolens instruktionsbok, det är viktigt att kolla vad står i instruktionsboken för bilen också.

Jag tror att samtliga stolar med isofixbas kan fästas även med bilens vanliga bälten, men jag kan ha fel...

Jag är lite sur över att min bil saknar dessa fästen, men det får gå bra ändå.

Svar på tråden Kan man placera basen till Aktas babyskydd i mitten bak på saab 9-5?