• God cares

Vilken hundras ska jag välja?

Är det någon här som har bra koll på hundraser? Eller vet någon sajt där man kan "testa" vilken ras som passar en bäst?

Jag vill ha en liten hund, som är barnvänlig och tålig. Den ska inte ha jaktinstinkt/vara en jaktras, då vi har två katter och förhoppningsvis kommer att skaffa marsvin någon gång. Jag gillar pälsbollar, djur med mycket päls, men jag är ingen utställningsmänniska som vill sitta timmar med att sköta pälsen. Hunden ska inte kräva allt för mycket motion, men ändå orka med promenader på över en timme, om vi skulle vilja.

Raser jag har funderat på hittills är japansk spets, schipperke eller shetland sheepdog, är det någon som har bra/dålig erfarenhet av dessa?

• Svar på tråden Vilken hundras ska jag välja?
  • God cares

Ah, de hade jag nog aldrig sett! (med hår) Den verkar bra, ska ta reda på mer om den! Tack! :)

• IdaM

jag tycker att små hundar är mindre lämpade i småbarnsfamiljer eftersom att de tål mindre än stora hundar, varför inte köpa en mellanstor hund?

• God cares

IdaM, jo, det ligger något i det du säger... därför väljer jag mellan schipperke, eftersom den sägs vara "en stor hund i liten förpackning" och tålig. Vi kommer antagligen bo i lägenhet det mesta av vårt liv, och därför passar det inte riktigt med en stor hund.
    Har du nåt förslag på en mellanstor hund?

• vackrastarflow

en westie kanske, som han på bilden. urmysig med lättskött päls, utan bjäbb. stor hund i liten behändig förpackning. min charlie är supergo! kolla bilden vettja

• vackrastarflow

uh vad jag tjatar om bilden...

• tesslan

Har haft Shetland sheepdog och jag kan väl inte påstå att den är speciellt bra i en barnfamilj. Det är otroligt mysiga hundar men ganska mesiga och ingen av våra eller andra sheltisar jag varit i kontakt med har varit direkt förtjusta i främmande människor. En sån kommer säkert att gilla era barn men det kan bli värre när barna tar hem kompisar framöver.

Kanske en Cavalier king charles? Lugna, mysiga och lurviga som inte skäller på allt och alla (finns säkert undantag). Dom brukar vara kanon med barn också.

• rottisRhino

Gå in på olika sidor och läs om olika raser oavsett storlek.Den du fastnar för eller som känns rätt o passar in i ditt o din familjs liv ska du välja.Skulle det visa sig att du fastnar för en stor hundras så tycker jag att du ska köpa den.(även om du bor i lägenhet)Det är ju trots allt ute som man ska ha kul med hunden o aktivera den.Inne ska den ha ett tryggt o kärleksfullt hem!

• Story

Vill du ha en lättskött hund ska du INTE välja en chinese crested, hade en sådan tik för några år sen, tyvärr blev hon allt för sjuk. Och jag kan berätta att jag satt med hennes päls i 1½ timme minst varje kväll och borstade/kammade för att det inte skulle bli några tovor, samt klippte hennes hår i ursäkta ordet "röven" och i huvudet regelbundet, hade jag inte älskat henne hade jag aldrig orkat kan jag sä Något som är positivt är nog att dom är så himmla vackra men de kan man inte leva på.
    Men jag håller med föregående skrivare, kolla på en westie eller en dvärg/mellan schnauser dom har samma typ av päls och är helt underbara i sinnet. Lycka till med vovven

Svar på tråden Vilken hundras ska jag välja?