• Mellismamma

Sololja på barn under 1 år?

Hej alla glada mammor!

Min lilla är 7½ mån, och jag är i valet å kvalet hur jag ska göra med att smörja in henne eller inte m sollotion...

Hon har ej badat ute än, men ska idag, så det gäller ha henne i skuggan, men man kan ju inte undvika solen helt ändå.
    Jag har köpt en "bamse" solkräm på apotektet, det stod inget på tuben från vilken ålder man kan använda den!

Hur gör Ni med Era små i sommarvärmen, smörjer in dem med sollotion eller inte?

• Svar på tråden Sololja på barn under 1 år?
  • Naimiez

Tror inte det är farligt om du smörjer henne enstaka gånger med fysikaiskt skydd...bättre det än att hon bränner sig....hon kan ju ha en skjorta på sig när hon badar också....

• Toker

Hej!

Vi brukar smörja in tösen om vi vet att hon kommer vara i solen. Självklart är hon i skuggan men om det absolut inte går för nån liten stund så är det ju bra att ha smörjt in.

Använder den som du har köpt också. Hon var väl 10 månader när vi smörjde in henne första gången. Har gått jättebra Ha en skön dag med bad och sol

• Toker

Ja och som Naimez säger så kan du ha en tunn tröja med långa ärmar och så...

• Mellismamma

Stort TACK alla för era snabba svar, nu känns det bättre att kunna smörja in henne!

• EvaN

Vi har använt bamse 30+ på vår 7 månaders kille under de veckor vi var på Cypern. Han var nästan hela tiden i skuggan både med och utan t-shirt. Men han var insmord varje dag och det var inge problem, tvärtom ganksa bra med tanke på att huden blir torr i det klimatet.

• Fridolin

Jag har smörjt min 5 månaders son på armarna med Acos juniorlotion spf 25 (endast fysikaliskt skydd). Det är omöjligt pga av värmen att ha både långbyxor och långärmat när han hänger i babybjörnen (som han älskar) och det är bättre att han inte bränner sig.

• semm

Hej min söta är 10 veckor. Han är ganska svart huvud färg eftersom jag och min man är från Afrika så vilken sololja behover mitt lilla barn.

• FrunIHuset

Förra sommaren sa apoteket och bvc till oss att vi inte fick köpa solkräm på apoteket eftersom de innehåller ämnen som kunde vara farliga för barn under 1 år. Sonen var då 8 mån...

Kompisen med lika gammal son hittade en solkräm för spädbarn, ekologisk!

Fungerade superbra...

Rådfråga på apoteket innan ni köper och smörjer era små!

Mamma till L 2013 och bebis 2016
  • Aprildimma

Köp alltid fysikaliskt skydd så att farliga ämnen inte tränger in i huden. Kan tipsa om eco cosmetics baby solskydd 50 spf. Den är helt ekologisk och inga nanopartiklar. Dyr men absolut värt det! www.bodystore.com/eco-cosmetics-baby-solkram-lsf-50-50-ml

Kan även tipsa om Loveas solskydd för barn:

www.jordklok.se/barn-baby/lotion-kram/moisturizing-sunscreen-spray-disney-kids-spf-50-100-ml-lovea

Står ej för barn under tre, men denna är mycket bättre än de konventionella man köper på apoteket etc. Många krämer som är anpassade för barn innehåller ändå massa superskumma saker :/ 

Uv-dräkt är ju annars att föredra! Tänk på att inte köpa en för tajt, vi köpte från pop förra året men använde typ inte den för att så tajt och såg obekväm/varm ut. 

• Margaux

Bättre att smörja in barnet än att de bränner sig... Men skugga/kläder är att föredra. Småbarn suger ju gärna på händer också så solkräm är väl sådär att slicka i sig.

Vi hade uv kläder på våra och när de hängde i babybjörn gick vi helt sonika med paraply! Rätt skönt för den vuxna också.....

• FrunIHuset
    Aprildimma skrev 2015-07-06 20:22:25 följande:

Köp alltid fysikaliskt skydd så att farliga ämnen inte tränger in i huden. Kan tipsa om eco cosmetics baby solskydd 50 spf. Den är helt ekologisk och inga nanopartiklar. Dyr men absolut värt det! www.bodystore.com/eco-cosmetics-baby-solkram-lsf-50-50-ml

Kan även tipsa om Loveas solskydd för barn:

www.jordklok.se/barn-baby/lotion-kram/moisturizing-sunscreen-spray-disney-kids-spf-50-100-ml-lovea

Står ej för barn under tre, men denna är mycket bättre än de konventionella man köper på apoteket etc. Många krämer som är anpassade för barn innehåller ändå massa superskumma saker :/ 

Uv-dräkt är ju annars att föredra! Tänk på att inte köpa en för tajt, vi köpte från pop förra året men använde typ inte den för att så tajt och såg obekväm/varm ut. 

Den från Bodystore var det vi hade på sonen förra sommaren! Superbra och han blev inte ens röd om vi var ute för länge. Och på kusten var det svårt att hålla sig i skuggan
    Mamma till L 2013 och bebis 2016
Svar på tråden Sololja på barn under 1 år?