• Alfelina

Rulltårtsbotten till tårta

Hej,
    har nu kommit på att det nog blir billigare att göra tårtan själv till dopet. Jag vill ha en stor platt tårta. Jag undrar om någon använt sig av rulltårtor som tårtbottnar? Kan man göra flera i förväg och frysa in? Hur har ni gjort då? Hur har ni gjort om ni vill göra marsipan överdrag??

• Svar på tråden Rulltårtsbotten till tårta
  • FrökenFräken79

När jag jobbade på fritids så gjorde vi jättemånga rulltårtor i stora ungsformar o frös in. Det gick jättebra.
    Vi hade d här receptet
    2 dl mjöl
    2 dl socker
    3 ägg
    2 tsk bakpulver
    1/2 dl kaffegrädde/mjölk

Vispa ägg o socker först.

Den ska bara vara inne i 5 min..kommer tyvärr inte ihåg graderna. Men 200 kanske

Lycka till

• Alfelina

Alltså, färdiga rulltårtor brukar jag frysa in. Men nu menar jag icke ihoprullade. Kan man kanske göra så att man lägger två rulltårtsplattor över varann med sylt emellan och sedan när dop dagen närmar sig så kan man lägga kräm och så emmellan som inte kan frysas?

• Alfelina

.... alltså en tårta blir som fyra rulltårte bottnar hög?

• FrökenFräken79

Vi frös in dom icke ihoprullade, tog stora påsar o la dom i. Vet inte om det är så bra att frysa in dom med sylt för när sylten smälter blir nog tårtan väldigt blöt av allt vatten sylten släpper. Men det är bara vad jag tror.

• FrökenFräken79

Men vi la dom 5 i varje påse, med bakplåtspapper mellan. Sen tinade dom jättefort så då hade vi på sylt, vaniljkräm och grädde.

Svar på tråden Rulltårtsbotten till tårta