• miss misan

feber av solen?

I går var jag ute lite på kvällskvisten med familjen på terassen i solen. några timmar sådär. i Morse hade lillkickan 38,8 grader... en timme senare 39,2. Då gav jag alvedon. hon e trött å slö... men har ätit upp all sin välling. hon blir ett år den 9 juli.

Detta e första gången någonsin hon är sjuk.

Hör alla de äldre säga; "det e solen", blir så irreterad för jag tror inte alls på det!

• Svar på tråden feber av solen?
  • yttan

Dom kan mkt väl få feber av solen och värmen som är ute. Det har två av mina fått iaf och det var på grund av värmen och att dom hade vistats i solen för mkt.

Mamma till Patrik 040821 och Pia och Petra 050716
  • miss misan

men hur vet man det? å hur hög feber kan dom få av det? hur länge?

• Svamp Bob Fyrkant

Min son är jättekänslig för solen och har alltid varit! När han var mindre fick han ofta feber dagen efter han vistats i solen...
    Små barn får ha hög feber så så länge hon inte passerar 41 grader ska du inte oroa dig, ge mkt vätska och alvedon, har hon fortfarande jättehög feber (runt 40 grader) trots alvedon bör du ev. kontakta sjukvårdsrådgivningen!

Lycka till!

• mumama

`men... feber får man väl av att kroppen sätter in immunförsvaret mot virus och bakterier? för att de inte trivs i varmare tempraturer än 37 grader?
    hur kan små barn då få feber av solen

• miss misan

ja, jag fattar ingenting... har aldrig varit med om detta förr....

• Svamp Bob Fyrkant

mumama

på grund av lättare solsting skulle jag tippa på!

• Svamp Bob Fyrkant

Eller lättare värmeslag...

• Svamp Bob Fyrkant

Varför skickar FL mina inlägg innan jag är färdig?? Skrikandes

Jag börjar om!

mumamama
    på grund av lättare solsting eller lättare värmeslag skulle jag tippa på.
    På barn fungerar feber lite annorlunda än på oss vuxna, dom får feber för egentligen ingenting på ett helt annat sätt än vad vi får!

• miss misan

ja, å ger med sej gör den inte iaf!! undrar när det ska släppa... vi har skitfint väder här i dag å jag får sitta inne med snäckan... tråkigt. =(

• mumama

jaa o en annan sitter ju inne för att ja inte vågar ta ut liten i denna värmen

Svar på tråden feber av solen?