• carina p

Min pappas dödsdag.

Min pappa tog sitt liv på sommaren 1991. Jag har nyligen börjat prata om det och bearbeta det, så sommaren är väldigt svår för mig.

Sedan har jag en fråga som jag inte kan släppa och som är väldigt jobbig för mig. Pappa tog bilen och körde hemifrån den 5 juni 1991. Han kom aldrig tillbaka. En månad senare, den 3 juli, hittades han i sin bil på en skogsväg 1 mil hemifrån.

Polisen sa att han förmodligen hade dött samma dag som han försvann, alltså den 5/6. MEn det kunde också ha hänt någon dag senare. Med tanke på hur min pappa såg ut (har läst polisrapporten) så är jag övertygad om att han dog samma dag som han försvann. Men eftersom detta var ett särskilt fall, och pappa var så förstörd att de inte ens kunde göra en obduktion, så blev det officiella dödsdatumet den dagen då han hittades, den 3/7. Det är i morgon. Och då blir det 15 år sedan. Det känns som om jag har två dödsdagar på honom. Jag VET att han dog den 5/6 men i alla papper och på hans gravsten står det den 3/7. Detta känns så jobbigt och förvirrande.

Hur hade ni tänkt? Vilken dag är min pappas Dödsdag egentligen? Det känns viktigt för mig att kunna släppa en grej av 1000 obesvarade frågor kring hans död.

Kramar från

Carina Persson i Kristianstad

Mamma till Markus, Emilia och Linnea och ett änglabarn
  • Svar på tråden Min pappas dödsdag.
  • cateye3

Jag beklagar verkligen sorgen. :(

personligen skulle jag välja det första datumet, 5/6, eftersom det känns mer "rätt" för dig.
    Jag vet ett liknande exempel med min far, när hans far dog.
    En viss tidpunkt (vi visste att han låg inne på operation och att det var riskabelt) tystande allt utomhus där pappa satt.
    Trafiken tystnade, fåglarna tystnade, ALLT blev tyst.
    Pappa var då övertygad om att det var den minuten hans pappa (mn farfar) gick bort.
    Läkaren ringde dock ett tag senare och sa att han hade dött, men läkaren sa en annan tidpunkt än den min far uppfattade.
    Men vi tänkte att det tar ju ett litet tag innan de dödsförklarar någon, även om personen dött tidigare.
    Så vi har valt att tro på vår känsla.

Det tycker jag att du med ska göra, om det känns rätt för dig.

Hoppas du mår bättre snart!
    Kram på dig

• Lotlas

Först:
    En stor kram till dig!

Sedan:
    "Officiellt" tror jag att dödsdagen räknas den 3/7, eftersom det var då dödsfallet bekräftades. Innan dess kan man ju inte med 100% säkerhet visa att han var död. Så är det ju med försvunna personer som man inte hittar. Det dröjer ett bra tag innan man kan dödförklara dem (om de inte hittas). Men på ett sätt så är ju den 5/6 det datum då han senast observerades i livet. Jag hade nog räknat båda dagarna, men den 5/6 som det datum då han försvann från mig, och den 3/7 som dödsdagen. Det är jättesvårt att svara, men nu har jag i alla fall berättat hur jag tänker... Hoppas du kan få svar på en del andra frågor också, så att du kan gå vidare.

• carina p

ingen mer???

• carina p

Tack till er två som svarade mig. Det betyder mycket.

Kram

Carina

• ung5barnsmamma

jag är i samma situation.. min styvpappa(jag växte upp med honom) dog i sin lägenhet.. han hitades död den 7 feb-92 men ingen vet när han dog.. men vi säger att han dog den 7 feb..

Beklagar din sorg

• MissGullviva

Jag förstår precis dina tankar... har också en nära anhörig där vi inte hörde av henne på ett par dagar, när vi efter två dagar åkte dit fann vi henne död hemma. Dödsdagen blev den dagen vi fann henne, men vi tror med ganska stor säkerhet att hon dog två dagar tidigare. Men för mig/oss har vi ändå den dagen vi fann henne som dödsdag. Åh vad jag saknar henne!!!

Styrkekramar!

• murcia

...har samma sak här.

Jag VET rätt dödsdag (tidning i bilen och han ställde in en träff vi skulle ha den dagen), men på gravstenen är det "fel". Det datumet är dessutom en dag senare när polisen hittade pappa, för då kom han till rättsmedicinska.

Så jag har den dag han troligen dog på och den dagen drygt 14 dagar senare som han konstaterades död. Har nog brottats å varit arg för det mycket, å fnyser varenda gång de på TV å film konstaterar att döden inträffade då och då.....*tjoflöjt*.

Hoppas sommaren gick bra för dig, jag har min period nu mellan hans födelsedag i söndags å fram till urnan kom i jord. Fast har blivit bättre med åren. Har fått bearbeta mycket och har inte svårt att prata om det idag även om sorgen kommer över mig då och då.

Var rädd om dig/er!

• yaz

Hade räknat 5 juni som dödsdag, den dagen han försvann från dig!

Svar på tråden Min pappas dödsdag.