• Jennie Pennie

Färdig marinerat kött

Så här på sommarkvällarna är det ju supergott med grillat.
    Vi skulle köpa en stor färdig marinerad köttbit idag men så kom jag på att jag läst någonstans att inte det är bra att äta när man är gravid. Stämmer det? Någon som vet?
    I dag köpte vi bara vanliga kyckling filer men det är gott det med.

Ha det bra i sommarvärmen!!!

• Svar på tråden Färdig marinerat kött
  • Mjao

alltså det man grillar blir ju väldigt varmt så bakterier om det är sådana de syftar på måste ju dö flera gånger om.

• Summerlover

Det går bra att köpa färdigmarinerat. Alla bakterier dör på grillen så att säga!

• Jennie Pennie

Majo & Kärlek i massor - Ja jag tycker ju också att det borde vara så att bakterier dör men jag har ändå för mig att det skulle vara något dåligt. Får se om jag kan hitta vart jag läste det. Eller kolla med BM. Tack för era snabba svar.

• Summerlover

Det e bättre att marinera köttet själv. Man kan då bättre se om köttet e "friskt" och dessutom håller det sig bättre.

Hörde nu med min sambo som läst kost och frsikvård!

KRAM

• lata kocken Johanna

färdigmarinerat är en bakteriefälla överhuvudtaget

Det är ovanligt att köttet i sig är dåligt men eftersom kryddorna inte är sterila utan ofta innehåller måååånga sorters mikrober som kan börja växa när de kommer i kontakt med köttet/fågeln/fisken. Så är det JÄTTEVIKTIGT med en bra hygien - Dvs aldrig låta ngt som ska ätas rått (typ bröd, grönsaker mm) komma i kontakt med samma ytor som det otillagade köttet. Det har förekommit otrevliga smittor som EHEC, camphylobacter, clostridium botulinum, clostridium perfringens etc

• Mamma och Mor

Efter att ha fått höra hur marinering av kött går till i vissa köttindustrier så väljer jag att marinera själv. Utan att gå in på detaljer så var det inga mysiga fakta jag fick veta av en som jobbat inom detta...

• Pingu75

Marinera själv är lika enkelt och känns mycket fräschare tycker jag. Och så är det godare oxå!

Svar på tråden Färdig marinerat kött