• miffolina

Bra argument för abort??

Min syrra ska argumentera om abort , dvs rätten till fri abort tom 12 veckan..nu är det så jag lovat henne skriva ihop någonting, eftersom hon känner att hon har svårt att formulera sig.

Vilka stödargument skulle ni ha i denna diskussion?

Människans fria val, barnets val, religion, medicinska aspekter, osv

Tips snälla, jag har tilt, håller på flytta, har asmycket att göra , känner mig inte motiverad alls, men har jag lovat så har jag lovat!!

• Svar på tråden Bra argument för abort??
  • LindaoEmil

mitt skäl som jag tycker är ett bra skäl till abort var att min pappa precis gått bort, så jag mådde riktigt dåligt psykiskt.

• miffolina

Jättebra!!

Nån med mer förslag!

• flärp

Nu kanske jag trampar på en öm tå, men är det inte din systers uppgift att lösa sin egen uppgift?

Om tanken är att hon ska lära sig på att skriva ihop argumentationen så stjälper du mer än du hjälper henne genom att göra jobbet åt henne. Nog för att man kan vilja vara snäll och hjälpsam, men i samband med utbildning är det bäst att den som är studenten får göra sina uppgifter. Det finns en poäng med dem, och det är inte att lära sig att delegera till andra :)

Man kan alltid vara ett bollplank och läsa igenom resultatet och komma med synpunkter.

• annhan

Får man fråga varför och för vem hon ska argumentera för fri abort?

Några argument:

- Kvinnor ska ha rätt att bestämma över sina egna liv/kroppar och fatta egna beslut kring abort eller ej.

- Alla barn ska kunna födas välkomna

• annhan

Du tog ju själv upp den medicinska aspekten, men den gäller nog inte före vecka 12..snarare efter vecka 12 eftersom det oftast är efter den 12:e veckan som skador upptäcks.

Dessutom har vi ju fri abort t o m v 18 i Sverige.

• Teskedsmamman

Mitt argument för 11 år sedan... Jag var ensamstående, utan fast boende, ingen a-kassa och små möjligheter att få jobb i det samhället...

• qatt

Det enklaste argumentet är att konsekvenserna av ett förbud är än värre. Illegala aborter med dödsfall och medicinska komplikationer och oönskade och skadade barn.

• miffolina

Hahah..

Flärp!!--du trampar inte alls på en öm tå...jag håller med dig, jag ska inte skriva det åt hennne, hon har gjort mycket arbete själv, ska omformulera det bara, därav lite tips, för *Min flyttar och städar till jag spyr-hjärna * funkar inte som den skall just nu..

Annhan!!...min syster läser svenska B på komvux, och dom har då argumenterande tal inför klass, hennes val var att argumentera för fri abort. Dessutom menar jag inte den medicinska aspekten på fostret utan på kvinnan som ska bära barnet. Att vi har fri abort tom v 18 vet jag, men hon behövde begränsa sig, dessutom är ju abort efter v.12 inte helt fri, det måste ju finnnas specifika skäl.

Teaspoon...visste inte det, vad tråkigt, men det är val man måste ta i livet...du har ju en gosing nu och en till på väg

Sist men dock inte minst

Qatt...vilket LYSANDE argument, min gröthjärna hade inte tänkt på det...*s*

Tackar och bockar...ska kladda ner det tomorra...Nu ska jag duscha bort dagens flyttdamm och se på OZ...adios
    ,

• Morbid Mistress

Jodå abort är helt fritt till v18, det är efter v18 man behöver tillstånd. Däremot är kuratorsamtal obligatoriskt efter v12 som jag har förstått

Mina argument är följande

* Rätten till sin kropp dvs att själv få avgöra om man vill ha barn eller inte
    * Rätten till sin sexualitet
    * Konsekvenserna av illegala aborter
    * Barn ska födas önskade och älskade

• Full av förhoppning

Det är sant som helmic säger...
    fri abort till vecka 18 vilket JAG tycker är skrämmande.
    Vecka 18-22 behöver du särskilt tillstånd.

• morotsland

Det är inte skrämmande, det är bra. Dessutom görs ju mer än 90% före v 12.

• Morbid Mistress

Jag tycker inte alls att det är skrämmande då det finns de som ex inte upptäcker att de är gravida förrän det gått en bit in i grav. Sen så är det ett väldigt fåtal aborter som görs så sent. Under 2002 var det 232 aborter som gjordes från v18 till v21 och när man gör abort så pass sent så måste man utgå från att det finns väldigt speciella skäl. En tvåstegsabort är trots allt mer påfrestande både fysiskt och psykiskt i och med att man måste föda fram fostret.

Svar på tråden Bra argument för abort??