• cia14

Roliga grönsaksrecept?

Hej

Undrar om det är någon som har något bra sätt att få sina barn att äta grönsaker. Min 2 1/2 åring äter bara broccoli och majs om det ligger iblandat i maten...gurka äter han ocksa, men det är svårt att få honom till att äta något annat grönt.

Jag vill inte tvinga honom att äta, för jag tror att det skulle få motsatt effekt, så jag undrar om ni har några smarriga recept som innehåller mycket grönsaker och som era barn gillar. Eller några tips på roliga uppläggningar osv som gör att barnen tycker det ser extra roligt och vill äta grönsakerna?

• Svar på tråden Roliga grönsaksrecept?
  • CeeJay

Jag brukar göra en jättegod kycklinggryta där jag har en massa grönsaker i, min 2 år formligen slukar allt på tallriken. Hon har iofs alltid gillar grönsaker så det kanske är därför

Stek kycklingbitar och tex champinjoner, purjolök, morötter och paprika. Häll på lite vatten och smula ner en hönsbuljongtärning (eller grönsaksbuljong) och ta en hel stor burk med lättcremefraiche - rör ihop och låt det bli varmt. Servera tex med ris.

Ett tips är ju att göra väldigt små bitar av grönsakerna så de inte syns. Jag brukar ha röd paprika men du kan ju även ta tex den gula så den inte syns så mycket i grytan Smaklig måltid!

• Naty

cia 14, hur äter han annars? är dte bara grönsakerna han är dålig på att äta? Min dotter ätet jätte dåligt, jag måste ofta mata henne för att hon ska få i sej allt, å då är hon 2,5! *sucka*

• cia14

Annars ater han ganska bra, aven om det har varit lite samre pa senaste tiden (tror att det ar for att det ar sa varmt). Han ar dalig pa att ata potatis och ris tyvarr, men pasta och all sorts kott alskar han.

• lycklig adoptivmamman

Vi tar rotgrönsaker (potatis, morötter, kålrot, rödbetor och kom ihåg palsternackan, klart en favorit) Vi tar olivolja och blandar det med mycket rå vitlök samt lite salt. Hon skalar de långa grönsakerna och jag skär ned dem i bitar i oljan. De får dra lite om det finns tid. Sen in i ugnen på ca 220 g tills det är klart. Gör man kyckling så tillagas det på samma plåt. Fisk eller quorn passar oxå till.
    Detta är helt klart min 2,5 årings favorit och fick hon välja så var det bara det vi skulle äta.
    Tips två, När man gör ungspannkaka och vill ha den lite matigare blandar jag i spenat samt majs. Väldigt gott. Det går även att göra med plättar.
    Lycka till

• Mian80

Riv ner grönsaker i ex köttfärsen. Brukar ta morötter. Sen brukar jag göra potatisplättar med morötter och palsternacka.

Har köpt plastburkar (sånna små från ikea) i olika färger. Brukar lägga i lite olika sorters grönsaker i dem, det gillar han o få plocka lite som han vill. Rivna morötter, ärtor, majs små körsbärstomater m.m.

• Kickelina

Om det är vitaminerna du vill åt, så kan du ju mixa grönsaker till en sås...
    Men förstår att du vill att han ska lära sig äta grönsakerna som de är...

• cia14

Tack for tipsen...alltid kul med lite nya recept. Nagon mer som vill dela med sig?

Svar på tråden Roliga grönsaksrecept?