sola med ärr??
om man har ärr på kroppen som e "nya",,när kan man sola,,,läste nånstans att man ska undvika det den första tiden, någon som vet hur det är med det???
om man har ärr på kroppen som e "nya",,när kan man sola,,,läste nånstans att man ska undvika det den första tiden, någon som vet hur det är med det???
det första året ska man undvika att sola åp ärret, alltså man kan tejpa över med vit tejp!
det är ju inte alls farligt att sola utan att täcka över ärret men risken är stor att det blir fult.
okej,,,tack så mycket!!
jag har ett ärr på tinningen sen jag opererade bort födelsenmärke där för 10 år sedan. Jag måste fortfarande undvika sol på den för annars så blosar den upp och blir alldeles svullen och röd, men jag kanske är ett extremfall :)
Jag har stora ärr på benen, de första åren tog jag sånt solskyddsstift med hög faktor, typ sånt man har till läppar o näsa o kletade på för att skydda mot solen.
när ärret har bleknat så kan man sola på det, men använd hög solskyddsfaktor ändå de första åren... huden är så tunn på nya ärr att det inte finns mycket till skydd.
det beror kanske på hur stora ärren är hur lång tid det tar, själv har jag fyra på magen efter en operation och dem undvek jag att sola på i två år eftersom de fortfarande var blå.