Bada i havet, mjölkstockning???????
Hej alla glada! Nu är det äntligen dags för lite semester och nu undrar jag om jag kan bada i havet. Jag ammar i princip helamning förutom lite gröt emellanåt. Vad tror ni. Jag är ju rädd om boobsen!
Hej alla glada! Nu är det äntligen dags för lite semester och nu undrar jag om jag kan bada i havet. Jag ammar i princip helamning förutom lite gröt emellanåt. Vad tror ni. Jag är ju rädd om boobsen!
jag har badat.. 22-24 grader varmt i vattnet, jag helammar, fick inte mjölkstockning, bytte överdel tills den torkat och blivit varmare (låg alltså inte med blöt överdel på mig)
Gick jättebra... (annars har jag haft mjölkstockning 2 ggr så nä aldrig mer)
Jag fick mjölkstockning jättelätt, och i stort sett varje gång jag badade i havet.. Det värsta va när man "chockade" brösten med kyla. När dom drog ihop sig fort. Kanske att duändå kan bada om du tar det lugnt när du går i, och ta god tid på dig när du ska doppa dig, så inte boobisarna blir skraja!
Jag har också funderat på det där, men jag tror att om man är noga med att torka sig torr med en gång och byta till en torr BH/bikini så borde det gå bra. Och kanske inte ligga o plaska i spat fööööör länge...
Ja, jag provar nog lite försiktigt. Jag har inte haft mjölkstockning på hela tiden (6 månader) och då var jag inte särskilt försiktig i vintras. Men det är klart det blir ju en chock av vattnet för de stackarna. Får se hur jag gör. Jag är ju en sån kruka, så jag kommer väl inte längre än till knäna ändå.
Har ingen egen erfarenhet eftersom jag aldrig haft mjölkstockning, men min barnmorska menar att det är det är vind som är värst, inte kyla.
Det sägs att kyla skulle orsaka mjölkstockning bara är en myt, men jag brukar inte sitta med kall bikini länge för säkerhets skull. Men bada kan man absolut göra!
De vanligaste orsakerna att man får mjölkstockning är:
stress, bh eller annat som tryckt mot bröstet, ovanligt lång tid mellan amningarna, dåligt tag så att bröstet inte tömms effektivt.
Ha det så härligt i vattnet!
Har också varit rädd för att bada pga detta...och vi som har havet och stränder precis utanför huset!
Men kanske man skulle våga prova...fast å andra sidan är jag inte så jättepigg på att visa upp min kropp med alla bristningar och annat...
Tack för alla svar!