*** Hur långt är ditt ringfinger då? ***
Såg ikväll på ett superintressant program på SVT1 (säg inte att man inte får kvalité för TV-licensen) som heter ?Könens hemligheter?.
Läs och fascineras av kroppen...
Kolla på din hand.
Är ditt ringfinger längre än ditt pekfinger, eller är det tvärtom eller är dom lika långa?
Mellan vecka 8 och 14 i livmodern utsätts fostret för masstillväxt av testosteron och östrogen, producerat av fostret självt. Testosteronet utlöser vidare utveckling av könet, utveckling av vissa delar av hjärnan samt tillväxt av fingrar.
Många forskare tror att ringfingrets olika längd beroende på kön är resultatet av hormoner, och speciellt testosteron då.
Kvinnor med ?maskulin? längd på sina fingrar (ett längre ringfinger i förhållande till pekfingret då) har generellt ett mer manligt betende. På samma sätt har män med mer ?kvinnlig? längd på sina fingrar (ett kortare ringfinger i förhållande till pekfingret då speciellt) ett generellt mer kvinnligt betende.
Studier gjorda på förskolebarn i Skottland bekräftar ovan rätt märkliga uppgifter.
Finns mer att läsa (dock på engelska) på nedan länk.
www.psychologytoday.com/articles/index.php&print=1
Professorn (Manning) som var med i programmet menade att han enbart genom att mäta längden på sex helt okända mäns fingrar på förhand kunde rangordna dom, från vinnare till förlorare, i ett löplopp.
De sex männen sprang ett par varv kring en bana och efter målgång så avslöjade professorn vad han hade förutspått.
Han gissade nästan rätt: 1-2-4-3-5-6
Person nummer 3 och person nummer 4 låg väldigt nära varandra i ringfingerlängd.
Är det inte märkligt?
Jag har själv en cm längre ringfingrar (i jämförelse med pekfingrarna).
Har alltid varit mer pojkflicka och mer intresserad av teknik. Den ?manliga fingerlängden? pekade alltså på högre visuospatial förmåga som vanligtvis återfinns hos män (vilket i sin tur beror på testosteronets påverkan på hjärnan i fosterlivet) och som då delvis förklarar många mäns intresse för teknik.
Jag jobbar också inom ett vanligtvis mansdominerat arbete inom en mansdominerad bransch och har till skillnad från många av mina kvinnliga kollegor inga problem med mina många manliga chefer. Har också oftast föredragit killkompisar före tjejkompisar.
Är ganska tävlingsinriktad och mer inne på mycket krävande fysiska sporter och alltid legat på samma nivå som killarna (speciellt när det gäller löpning i mina yngre dagar).
Så om jag analyserar mig själv så har jag på många sätt mer manliga personlighetsdrag...trots min D-kupa och knallrosa kjol!
Stämmer det här med fingrarnas längd på er och ert sätt? *nyfiken*