• E76

5-månaders vaknar ofta på natten & svårt attt somna om

Det gäller lilla frökens sömn... (Vi har MAJOR PROBLEMS sen drygt 1-2 veckor tillbaka).

Elina är drygt 5 månader. Hon somnar mellan kl 19 och 19.30 av sig själv (det tar max 10 min) och sover kanonbra till kl 24, ungefär. Efter det så vaknar hon ungefär varannan timme och är då vaken i drygt en timme. Hon snurrar och har sig då och hamnar ofta på mage när hon vaknar (hon sover oftast på sida eller i "framstupa sidoläge" ). Då är hon superledsen (hon kan vända från rygg till mage men ej tillbaka) och man måste vända henne titll ryggläge. Så vänder hon tillbaka sig till mage och blir ledsen och vi vänder henne osv tills hon somnar efter drygt en timme. Dessutom: Tidigare ammade jag en gång per natt, nu är det två gånger per natt.

Jag antar att problemen jag vill ha hjälp med är två: dels undrar jag vad ni anser att man kan göra för att få henne att inte vakna så ofta, dels vad man ska göra med hennes snurrande (ska vi strunta i att vända på henne och låta henne gråta/lära sig att vända på sig själv)?

Funderar på om sömnproblemen har att göra med att vi introducerat smakisar och gluten i form av gröt?!

• Svar på tråden 5-månaders vaknar ofta på natten & svårt attt somna om
  • Maria R

Har ungefär samma problem så jag puffar lite

• E76

Då puffar jag lite igen då...

• Honey1982

Samma problem har jag också med min 5 månaders son. Han har aldrig vaknat mycket nätterna innan.
    Kan det ha med åldern att göra??

• sako

min har hållit på så där sen han var 3 mån jag är super trött, han får ersättning men ändå äter 4 ggr på natten

• sockenos

jag har med en 5 månader gammal son som aldrig sover! minst 1-2 timmar på dagen sen somnar han vid 21.00 på kvälen och innan klockan har livit 24, så har han vaknat 2-3 ggr.. så håler han på HELA nätterna.... Varför? måste bebisar inte sova eller? han äter smakisar & gröt med. kan det ha med det att göra?

• Maria R

det verkar som att alla har samma problem men ingen några tips
    Vi får starta en stött och pepptråd istället...
    Men om det kan vara någon tröst så var samuel som värts när han var fem månader så jag tror att dom har något jobbigt utvecklings steg där. Men Samuel ahr alltid sovit rätt dåligt i perioder. På bvc rekomenderade dom fem minuters metoden, men för oss är inte problemet attSamuel är svår nattad, han somnar glatt i spjälisen av sig själv runt sju.

• Honey1982

f-n han sover verkligen inte alls längre! känner mej helt slut idag. dessutom har han världens skrikutbrott melllan kl 04 och kl 06 på morgonen. kul.. ehh nej..

• smarties

Samma problem här, med våran 5½ månaders..är helt slut om dagarna.
    Provade välling en kväll, för o se om det berodde på att han inte blev mätt, det slutade med jordens kräkmaraton..magen gillade inte vällingen..
    Får mata tre, fyra gånger på natten, för att bara ge nappen funkar inte, att bara ge vatten i flaskan funkar inte heller, då ska han bara ha mer..
    Hoppas på att det är bara en tillfällig fas :P

• Cecilia1983

Jag hade samma problem med theo från 4 månader fram till 6 månader. Han är nu 6 månader och två veckor, har sovit bra sedan en vecka tillbaka. Har ingen aning varför han sov så dåligt under den tiden.

Svar på tråden 5-månaders vaknar ofta på natten & svårt attt somna om