5-månaders vaknar ofta på natten & svårt attt somna om
Det gäller lilla frökens sömn... (Vi har MAJOR PROBLEMS sen drygt 1-2 veckor tillbaka).
Elina är drygt 5 månader. Hon somnar mellan kl 19 och 19.30 av sig själv (det tar max 10 min) och sover kanonbra till kl 24, ungefär. Efter det så vaknar hon ungefär varannan timme och är då vaken i drygt en timme. Hon snurrar och har sig då och hamnar ofta på mage när hon vaknar (hon sover oftast på sida eller i "framstupa sidoläge" ). Då är hon superledsen (hon kan vända från rygg till mage men ej tillbaka) och man måste vända henne titll ryggläge. Så vänder hon tillbaka sig till mage och blir ledsen och vi vänder henne osv tills hon somnar efter drygt en timme. Dessutom: Tidigare ammade jag en gång per natt, nu är det två gånger per natt.
Jag antar att problemen jag vill ha hjälp med är två: dels undrar jag vad ni anser att man kan göra för att få henne att inte vakna så ofta, dels vad man ska göra med hennes snurrande (ska vi strunta i att vända på henne och låta henne gråta/lära sig att vända på sig själv)?
Funderar på om sömnproblemen har att göra med att vi introducerat smakisar och gluten i form av gröt?!