• Molly 1974

Tips till 1 års kalas

Hej på er alla Fl:are
    Min dotter fyller snart ett år den 13 juli. Jag skulle vilja har lite tips om vad man skall bjuda på och lite tips om tårtor ( har aldrig gjort Tårta förut).Lite tips och ideer helt enkelt.
    Det kommer att komma ca 10-12 stycken på kalaset.

Som mat hade jag tänkt bjuda på Smörgåstårta anra alternativ är också helt okej att komma med . inte för dyra bara. Men den hade jag tänkt beställa är det någon i från Malmö som kan tipsa mig om var man kan köpa det.

• Svar på tråden Tips till 1 års kalas
  • flygare

Hej
    vi hade kalas igår vi bjöd på jordgubbstårta och glass och fruktsallad.

• meesa

Molly: Smörgåstårta kan bli lite jobbigt om det är så här varmt. Det är ju mycket majonnäs och grädde i sådana skapelser och det blir lätt surt när de får stå framme. Hade jag varit du hade jag satsat på en pastasallad istället. Med oliver, soltorkade tomater, pinjenötter, osttärningar, ruccola och hela coctailtomater. Och så hade jag nog gjort pizzabullar att servera till. Efterrätt hade nog fått bli fruktsallad (eller varför inte chokladpudding eller panna cotta) i denna värmen, men vid lite sämre väder hade jag gjort tårta. Tårta har jag aldrig gett mig på, men jag hade nog gjort en digestivebotten i en springform, hällt på hallonfromage och glaserat med gelé av hallonsaft.

• Annica71

Vi ska ha 1-årskalas på lördag *längtar*.

Vi ska bjuda på Matpajer (en med kyckling och en med fetasot och oliver) + sallad till.
    Efter det blir det fika med bullar, kakor och så tårtan förståss. Har beställt en princesstårta med fotografi av dottern uppe på.

Lycka till!

Annica med Tiffany 2005-07-10
  • Molly 1974

meesa tack för tipset om pasta salladen den låter jätte god

• emlet

Till sonens 1 års kalas hade vi tänkt ha mat som han gillar.
    Vår son älskar plockmat och mat som har mycket kryddor därför blir det det som alla får äta. Vi skall ha
    köttbullar (lite mer kryddor)
    kyckling
    kalkon
    rostbiff
    hemmagjord pastasallad med rödlök, oliver, roccula och sedan en dressing av citronolivolja, rapsolja, honung och lite ingefära.
    Sedan även en lite starkare nudelsallad då Hugo älskar nudlar.
    Sedan 1 el 2 vanliga sallader m blande grönsaker och böner i.
    Sedan något gott bröd till

Sedan så skall en kompis göra en tårta som är anpassad för Hugo med kort på honom på

Lycka till!!!

• Prinssestårtan

En smarrig ettårstårta!
    En jättegod tårta för både små & stora.
    * Tårtbotten, baka själv eller köp.
    * Lager 1: Skivad banan & Päron/mangopurè.
    * Lager 2: Paradisdessert alt. Persika/bananpurè.
    * Täck tårtan med grädde.
    * Garnera med små fruktbitar & Bär.
    * Och så förstås ett ljus i mitten!

Ett recept från Nèstlè, som vi provade när våran dotter fyllde 1år. Men vi bytte ut Päron/mangopyrèn mot Kiwi/päron och stänkte lite jordgubbssaft på tårtbotten. Tårtan fick mycket beröm, så de blir en repris vid nästa födelsedag.

• Vasen

God smörgåstårtor i Malmö finns bl.a hos Malmö Catering på Lantmannagatan och hos Smörgåshörnan på Föreningsgatan.

Fast pastasallad är jättebra. Vi hade också det, med lax och rökt skinka till.

• Molly 1974
    Tack för alla tipsen.

Det blir nog Pasta sallad ocg en smarrig tårta som Mamma ( jag) gjort själv + Glasstårta
  • Catten28

Gör en tårta som ser ut som tex ett tåg eller ngt annat roligt.

• applepie

Jag skulle tycka att en smörgåstårta och sedan en vanlig tårta blir lite väl mycket tårta

Vi ska ha kalas på söndag. Ska göra en pastasallad med kycklig. Enkelt och inte för dyrt. Sen ska jag baka en vanlig jordgubbs- gräddtåra.
    De som har barn (ettåringar) tar med sig egen mat till barnen.
    Jag ska även göra lite färgglada dinkar (till de vuxna så klart)

Vi har beställt heliumballonger i olika pastellfärger som kommer att hänga i taket.

Lycka till och ha det så kul på kalaset.

• applepie

Oj såg inte att du hade bestämt dig för pastasallad och tårta. Kul att det var det jag skrev.

/K

Svar på tråden Tips till 1 års kalas