• Isadora11

När ska man skicka in moderskapsintyget?

Är i v. 23 och har fått mitt moderskapsintyg, som ska skickas in till försäkringskassan. Men när ska man göra det? Så fort som möjligt eller när barnet är fött? Glömde att fråga BM.
    Jag studerar så jag har ingen arbetsgivare att ta hänsyn till.

• Svar på tråden När ska man skicka in moderskapsintyget?
  • mimmsan

Du skall göra det på stuts !!
    När FK har fått intyget så skickar dom ut papper till dig ang din SGI och hur många dagar du skall plocka ut i veckan när din bebis är född!
    Och FK brukar krångla och vara sena med papper så skicka in det nu så om det blir klabb så hinner du få rätt på det innan din bebis kommer.

• Norahs mamma

så fort som möjligt...
    det spelar ingen roll om du är anställd eller inte, det är FK som behöver veta att du ska ha barn och planerar ta ut FP mm

• Åskan

Måste man bestämmma redan nu hur många dagar man ska ta ut, eller kan man ändra eftersom? Vi har inter iktigt bestämt oss ännu...

• Åskan

Är i v29 o har ej skickat in ännu, men ska väl göra det nu då.

• mimmsan

Man kan ändra det efter som.
    Du kan plocka ut dagar månad för månad om du vill.

• Lillbubba

Du kan ändra allteftersom. Välj fritt månad till månad men tänk på att vara ute i god tid så att du får pengarna varje månad.

• Tingilya

Dagarna kan man ändra , men det e så viktigt att skicka in det med en gång man får det. För det tar tiiid, och ännu längre tid nu i semestertider kan jag tro.
    Så in med det till FK nu

• Isadora11

Spelar det någon roll till vilken försäkringskassa man skickar in intyget? Ska nämligen flytta till en annan kommun om två månader, ska jag skicka det dit då? Hade nämligen problem med bostadsbidrag när jag flyttade och skickade till fel kontor.

• Åskan

Isadora11: Kollade precis på försäkringskassans sida. När det gäller föräldrapenning, sjukpenning etc, så ska man skicka det till inläsningscentralen i östersund så går det fortare...
    Välkommen till Försäkringskassan i Uppsala län

Här på vår egen webbplats presenterar vi främst information om verksamheten i Uppsala län. Se den som ett komplement till Försäkringskassans gemensamma webbplats www.forsakringskassan.se.

Välkommen att besöka oss via internet, telefon eller besök!

Vi har gemensam postadress för hela Uppsala län:
    Försäkringskassan
    751 88 Uppsala

Vi har brevinkast kvällstid även vid personal-
    ingången på Klostergatan i Uppsala.

Obs!
    För att handläggningen av ditt ärende som rör sjukpenning, föräldrarpenning och tillfällig föräldrarpenning skall gå snabbare, ber vi dig sända dessa handlingar direkt till vår Inläsningscentral i Östersund.
    Adress:
    Försäkringskassan
    Inläsningscentralen
    839 88 Östersund

• Lillbubba

Jag tror du ska skicka det till Inläsningscentralen i Östersund oavsett vart du bor!

• missteddy

man kan lämna det hos sitt lokala kontor om man vill men det tag lite längre men slipper portot eller jag tycke igentligen inte det tog lång tid jag hade papperet tre veckor senare.

• Isadora11

Åskan och Lillbubba: Ok, tack så mycket!

• Fru Söderlund

Jag skickade in det direkt tillsammans med ansökan om havandeskap..

Svar på tråden När ska man skicka in moderskapsintyget?