• Kakan II

När flytningar vid ägglossning? för sent nu?

Hej!
    När kommer flytningarna i samband med agglosning?Igår fick jag vad jag tror är ägglossningsflytning(genomskinlig,tjock och seg) men har inte hunnit träffa min man i helgen och undrar nu om det är för sent att bli gravid denna månad om vi försöker idag. Har ägglossningen varit tro? eller finns det chanser idag också? hoppas jag inte varit allt för otydlig med mina frågor...
    Tack på förhand!

• Svar på tråden När flytningar vid ägglossning? för sent nu?
  • AnneSophie

Generellt så säger man att flytningarna kommer INNAN ÄL. Det är alltså kroppens sätt att förbereda sig.
    Så för sent tror jag inte att det är. Kör så det ryker!

• Flubber

Det är aldrig försent att prova. Det finns de som blivit gravida strax innan mens och under mensen så chansen finns alltid att det kan lyckas. Störst chans ja vid ägglossning men det finns även en liten senare. Man vet aldrig vilka spermier som hittar fram om det är de senare eller tidigare. Ta vara på chansen och mys massor. Första gången det lyckades för mig att bli gravid var att efteråt lade jag mig på rygg med benen upp i vädret, alltså upp med höfterna för att låta tyngdkraften "dra upp" spermierna så de kan simma lättare in i livmodern och inte behöver kämpa och många kanske dör under tiden så hjälper man dem på traven då. Det var första gången som vi testade det och det tog direkt. Sen slutade det tyvärr i missfall men nu efter x antal månader så gav vi på oss det igen och provade med den metoden och jag är nu sen igen denna månaden. Har ej visat pos men jag brukar inte vara så sen. Lycka till nu och hoppas att det lyckas för er. Bara ett tips alltså. Man har lite skoj åt det när man ligger där och så gör det att man slappnar av och inte spänner sig för det kan även göra att det blir svårare. Detta var tips som jag fick från min svägerska. De har 2 barn och det tog direkt med den metoden. Funkade på henne och funkade på mig (trots missfall en jag vet att det funkar på mig iallfall) *kramar* Lycka till nu!!!

• AnneSophie

"Störst chans ja vid ägglossning men det finns även en liten senare. Man vet aldrig vilka spermier som hittar fram om det är de senare eller tidigare."

Ähum va?

• Flubber

*skrattar* Alltså om det är de spermierna vid den "bra taijmningen vid ägglossningen där chansen är störst" eller de vid ett senare samlag. (alltså länge fram i cyklen) Alla har en chans att hinna fram. Ett ägg kan leva olika länge och du har kanske fler ägg som lossnat och mognar olika snabbt. Därför finns chansen att bli gravid längre fram i cyklen. Det var det jag menade med de tidigare eller senare.

• Kakan II

Tack för svaren!Det låter som jag och maken får sätta igång och mysa massor de närmsta dagarna...

• AnneSophie

"Alltså om det är de spermierna vid den "bra taijmningen vid ägglossningen där chansen är störst" eller de vid ett senare samlag. (alltså länge fram i cyklen) Alla har en chans att hinna fram."

Du kan bara bli gravid kring ägglossning. Spermier lever i snitt 72 h ja, och det är därför sant att man kan ha se flera dygn innan själva ÄL men ändå bli gravid. Spermierna inväntar isåfall ägget kan man säga.
    Men man kan inte bli gravid efter ägglossningen har skett och ägget dött. Ägget är b-a-r-a befruktningsdugligt i max 24 h (oftast mindre) från att det släpper.

"Ett ägg kan leva olika länge och du har kanske fler ägg som lossnat och mognar olika snabbt."

Nej ett ägg är som sagt befruktningsdugligt i max 24 h, och då har man tur. Oftast är det betydligt kortare tid än så.
    Och det är extremt ovanligt att en kvinna ägglossar flera gånger på en månad.

"Därför finns chansen att bli gravid längre fram i cyklen. Det var det jag menade med de tidigare eller senare."

Alltså...njäe. Jag håller inte med alls.

• listo

Flubber: Fast nja...
    I normalfallet (i de allra flesta fall alltså) så lossnar ju trots allt bara ett ägg per cykel. Och det ägget är fertilt i maximalt ett dygn, det varierar från ca 12-24 timmar. Sedan är det kört för den gången för då drar kroppen igång förberedelserna för att stöta ut det obefruktade ägget med nästa menstruation.

Spermierna kan i gynnsammaste fall leva i upp till ca 5 dagar i livmodern, så samlag ca 5 dagar innan ägglossning kan vara befruktande, men under resten av cykeln är det i princip omöjligt att bli gravid (om man inte råkar ha en extra ägglossning mitt i alltihop).

Rent generellt sett brukar man säga att samlag varannan eller var tredje dag räcker för att det alltid ska finnas pigga spermier i livmodern i väntan på ett fertilt ägg.

• Flubber

AnneSophie och listo: Men det är vad jag har fått höra från min gyn. Hon sa att chansen är störst ja vid ägglossning men det finns även en chans senare. Hon berättade även att det är en av orsakerna till att en del inte kan testa sig positivt (förutom låghormonare) förrän senare i grav för att de först blivit gravida senare i cyklen. Jag sitter inte här och far med osanning om jag inte själv fått höra det fån min gynekolog, vem hjälper det då. Hon berättade att många koncentrerar sig enbart vid tiden för ägglossningen och sen förlorar hoppet efter när det egenligen inte är missat kanske. Fallen är ej många men de finns. Om inte det vore sant det jag skrev varför rekomenderar då alla att man har samlag två, tre dagar varje vecka och inte endast vid ägglossningen. Om inte det låg någon sanning i det som jag skrev och som jag fått veta varför rekomenderar de då det.

• Mimmie81

"AnneSophie", hmm... en vän till mig kom till när hennes mamma hade mens, jag har haft två ägglossningar på en o samma månad... Spermier kan leva fler dygn än vad du skriver... självklart är allt detta ovanligt men chanser finns alltid... :)

• Mimmie81

"Flubber", Chansen finns... det gör den, har bevis på det jag med :) Vänner, släktingar som blivit gravida under "säkra perioder"

• Flubber

Mimmie81: *lättad* Tack att det finns fler som vet det samma. Man känner sig totalt nertrampad när man försöker hjälpa och andra bara "sopar bort" hjälpen genom att säga att det är "osanning" Men det hjälper inte ts som frågar om råd. Chansen finns under hela cyklen så man ska inte ge upp en enda dag. Man älskar juh inte bara för att det skall bli en knodd. Man älskar för just av den anledningen. ÄLSKA, Älska varandra och det man kanske tillverkar tillsammans.

• listo

Flubber: Det är ingen som säger att du ljuger, var får du det ifrån?

Men faktum är ju fortfarande att det krävs en ägglossning för att man ska bli gravid. Blir man gravid under mensen så är det för att man har råkat få en extra ägglossning då (extremt ovanligt). Blir man gravid på annan tid i cykeln än under den fertila perioden kring ÄL så beror det på att man har fått en till ÄL och därmed har ytterligare en fertil period i den cykeln.

Orsaken till att man säger varannan-var tredje dag är ju för att väldigt väldigt många kvinnor faktiskt inte VET när de har eller ska ha ägglossning. Och även om man tror sig ha rätt bra koll på det så kan det diffa på ett par dagar hit eller dit, och om man då enbart har sex kring sin förväntade ägglossning så spelar det ju en jäkla stor roll ifall ägglossningen råkade komma 3 dagar för tidigt, för då riskerar man förstås att missa den.

Och som sagt, det är ingen som påstår att du far med osanning, men utan ägg blir det liksom inga barn...

• Flubber

I så fall ber jag om ursäkt men det var precis så det kändes. Det sista jag vill är att ljuga. Det är det värsta jag vet och när ingen tror en då känns det som om de tror att man hittar på. Känns inte alls bra. Jag vill bara hjälpa. Varför vill man inte tro på "allt" som ens kan vara en chans att bli gravid? Jag avskyr människor som ljuger och känner mig otroligt sårad när någon misstror mig. Känns jättehemskt. Därför använder jag ordet osanning istället för ljuga för det är ett hemskt ord. Jag ber ännu en gång om ursäkt för att jag tog det så men det kändes hemskt när AnneSophie helt klankade ner på det som jag enbart menar som hjälp till ts som det hjälpt andra. Men alla får tro som de vill såklart men varför välja bort ett alternativ som finns för att bli gravid? Om man nu verkligen vill bli det alltså.

• AnneSophie

Flubber;

Du överreagerar. Det är ingen som påstår att du far med osanning. För övrigt håler jag med Listo i hennes senaste svar.

• Flubber

AnneSophie: Jo jag förstod det nu. Och jag ber om ursäkt. Kändes bara hemsk att bli nerklankad på. Men skönt att vi förstår det och hoppas att inget agg finns mer. Har blivit så konstig i humöret. Jag brukar inte vara den som är argsint av mig. Har blivit så konstig och extremt känslig de senaste veckorna. Fattar ingenting. Vi har alla vårt hopp och tro om vad som går och inte går. Det är så olika för oss alla. Det är tillräckligt svårt att hålla hoppet uppe hela tiden som det är nu. Och jag önskar er verkligen båda ett lycka till med förökningen. Alla förtjänar ett kärleksbarn. Vi alla gör det.

• listo

Flubber:
    Det hela bottnar väl i att vi är olika typer av personligheter helt enkelt... Du skriver "Varför vill man inte tro på "allt" som ens kan vara en chans att bli gravid?".
    Ja, jag kan på sätt och vis förstå det resonemanget, men å andra sidan är jag för mycket faktanörd för att helt köpa det.
    För ska man tro på precis allt som kanske möjligen eventuellt ska vara en chans, då får man knapra naturmedel, ha magnetarmband, göra akrobatkonster efter sex o.s.v och för min egen del (baserat på min bekantskapskrets och andra) så upplever jag att det kan skapa MER stress om man försöker bli gravid.
    För om man tror på och testar alla eventuella chanser, men ändå inte blir gravid, hur ska DET kännas?

Förstår du hur jag menar?

Mitt resonemang är mer så här: Ta reda på hur kroppen funkar och utgå från det. Men var samtidigt medveten om att kroppen inte nödvändigtvis funkar enligt skolboken. Det finns alltid undantag, men "grundfuktionerna" är desamma för alla.
    Jag är alltid lite emot generella uttalanden som typ: "Man kan bli gravid under hela menscykeln", eftersom det bara stämmer för ett fåtal kvinnor ibland, och jag känner alltså att sånt kanske kan skapa mer stress, mer frustration o.s.v

Så som sagt, vi är inte så himla oense trots allt, men vi har olika infallsvinklar på det hela. Sedan är det ju upp till var och en att känna efter hur de själva resonerar. Olika åsikter är ju bara bra, det ger en bättre grund att stå på (tycker jag).

Hoppas TS i alla fall känner sig lite klokare efter alla olika svar. Jag glömde förresten säga: "Kör så det ryker" till henne!

• Flubber

listo: Håller helt med dig. Ibland så förlorar men helhetssynen och får själv erkänna att jag inte själv tror på allt som skall funka för att öka chanserna. Som du säger så skall man lyssna på sig själv. Och se om det man får höra är något som man skulle tänka sig att testa. Är ganska rädd att prova en massa natur medicin och annan medicin vill helst bara tro på det naturliga vägen. Är rädd för komplikationer. Varför kan inget vara så enkelt att bara bli gravid. När man börjar försöka så förstår man inte egenligen hur mycket jobb det är för vissa och för andra går det som en dans på rosor(alltså törnfria då) Önskar dig lycka till.

Och japp just det. TS kör hårt och vi håller tummarna för dig.

Svar på tråden När flytningar vid ägglossning? för sent nu?