• Marie J

Fri taxiresa?

Tyckte det lät så konstigt det jag nyss fick höra så jag måste bara fråga............

Är det sant att man har rätt till en fri taxiresa när man ska in på förlossningen??????

• Svar på tråden Fri taxiresa?
  • Åsa Ystad

Vet ej. Jag betalade i alla fall. Men taxi lät pappan åka gratis en halvtimme senare.

• Nisses lada brinner

Det finns nåt som heter "sjuktaxi" eller nåt sånt, man betalar 150 kr oberoende på hur långt det är, alltså fast pris, men gratis har jag aldrig hört.

"Sill I Dill, blivande 3 barns morsa"
  • Nessi1

Jag har jobbat som taxi chauför och jag har aLdrig hört talas om detta......Däremot kan man säkert få en del av pengarna tillbaka precis som att man kan få reseersättning om man är tvungen att resa från en stad till en annan för att få akutvård. Men i taxin måste man betala och sjuktaxi måste man få beviljat innan av landstinget eller kommunen och dom resorna beställs separat, det går inte att ringa själv till växeln och betsäla en sjukresa.

• Nisses lada brinner

Nessi1: Jag åkte nu senast med taxi till sjukhuset, ringde bara ett 020 nummer och då betalade jag som sagt bara 150 kr dit och samma hem. Behövde inte ha nåt "tillstånd" av nån.

• Marie J

Linda 23:

Vad var det för sorts kuponger och varför fick du dom??

• smurfis75

När jag fick barn 02 så fick man gratis taxi till eller från bb.
    Alltså bara 1 resa. Man betalade dock taxin som vanligt men skickade in kvittot efteråt och fick pengar tillbax.

• Marie J

smurfis75:

Vem ska informera om sånt? Barnmorskan?? Vem betalar?

• smurfis75

Jag e ledsen..jag minns faktiskt inte och vet inte om det gäller överallt men jag tror att det var fk som betalade resan.

Ska till bm idag, kan fråga henne om det.

• Nessi1

I Uppsala åker man iaf inte gratis, man kan som sagt möjligtvis få pengar tillbaka i efterhand men sjukresor och färdtjänst är det tillstånd om gäller för att få åka. Går inte att bara boka. Vet ej hur taxi 020 har det men det finns ju långt ifrån ialla städer.

• Nessi1

Inom det företag som jag arbetet (FInns i hela Sverige) åker man iaf inte gratis, man kan som sagt möjligtvis få pengar tillbaka i efterhand men det är ju från landstinget, men sjukresor och färdtjänst är det tillstånd om gäller för att få åka. Går inte att bara boka. Vet ej hur taxi 020 har det men det finns ju långt ifrån ialla städer. Jag har kört flera blivande mammor till BB och nyblivna mammor där ifrån och jag har aldrig stött på någon kupong. Man får till och med betala extra om man vill att taxibilen ska stå för barnstol. Men självklart håller man inte någon kvar som håller på att föda och inte har pengar, men då skickas räkning.

Har ingen aning om vad ni pratar om för kuponger och har aldrig hört talas om någon 150 kr regel. Kan iofs vara som så att taxi 020 har ett avtal med landstinget....

• Nessi1

Inom det företag som jag arbetet (FInns i hela Sverige) åker man iaf inte gratis, man kan som sagt möjligtvis få pengar tillbaka i efterhand men det är ju från landstinget, men sjukresor och färdtjänst är det tillstånd om gäller för att få åka. Går inte att bara boka. Vet ej hur taxi 020 har det men det finns ju långt ifrån ialla städer. Jag har kört flera blivande mammor till BB och nyblivna mammor där ifrån och jag har aldrig stött på någon kupong. Man får till och med betala extra om man vill att taxibilen ska stå för barnstol. Men självklart håller man inte någon kvar som håller på att föda och inte har pengar, men då skickas räkning.

Har ingen aning om vad ni pratar om för kuponger och har aldrig hört talas om någon 150 kr regel. Kan iofs vara som så att taxi 020 har ett avtal med landstinget....

• Nessi1

• Annacecilia

I Stockholm kan man få tillbaka kostnaden för taxiresan om man skickar kvitto efteråt. Man får ersättning för allt utom 140kr. Informationen fanns i infomaterial vi fick på BB.

• mels mamma

säg till din Bm så får du taxi kortet, ja fick mitt nu e ett blått litet plastkort..

• Mjao

Om man åker med taxi motala betalar man 40 kr till förlossningen, det går alltså som en sjukresa. Men detta varierar från landsting till landsting eller mellan kommuner därför måste man kolla regelerna där man själv är skirven.

• Linda 23

jag fick dom för inte min sambo har körkort.
    däremot tror jag att man skulle betala 40 kronor eller något egentligen men antar att taxi chauffören var nervös så han tog bara dom och sa lycka till.

• Kenzie

Här i Norrköping finns det ett taxibolag som har sjuktaxi. Då betalar man resan men får därefter tillbaka allt över 50 kronor om man skickar in ett intyg från förlossningen. Gäller både hem och ditresa.

Stolt hönsmamma till Theodor född 29/3-06
  • menu

åkte taxi 5 mil till sjukhus ett par gånger pgav att jag blödde så mycket flera gånger under grav, kostade inget. fick nått nummer från akuten som jag skulle ringa på för att beställa taxi.

Svar på tråden Fri taxiresa?