• pepparkakan

ångest, sömnbrist mm. NÅGON?

fick en pojka för 11 dagar sedan. Världens underbaraste. nätterna är väl hyfsade. är ju inte vaken hela tiden. ammar varannan timme sådär. blir väl 4-6 tim sömn...2 tim i taget. känner mig urlakad och skulle kunna sommna stående. Jätte svårt att sova på¨å¨¨dägen när han sover. Alla säger ju det hela tiden!!! Har jätte ångest över detta . Vill höra någon som säger att DETTTA KLARAR DU ÄNDÅ! istället för alla goda råd som är så svåra att följa och ger mig dåligt samvete och ångest. NÅGON som känner igen sig?

• Svar på tråden ångest, sömnbrist mm. NÅGON?
  • rafmagn

Visst klarar du det. Det gör man ju på något sätt. Säg den nyblivna mamma som INTE är helt slut och urlakad? Det blirbättre, tro mig! Grattis till din pojk!

• Hädvigg

Jag hade också svårt att sova på dagarna. Försök ligga och bläddra i en tidning eller sätt dig i solen en stund i stället, så du får slappna av. (sorry, där kom ett gott råd i alla fall )

DU KLARAR DET! Det reder sig med tiden och du klarar långt mycket mer än du tror!

• rafmagn

Glömde säga att hormonerna hjäler ju lite oxå och man klara rsig på mkt mindre sömn äm man tror.
    Ska jag våga mig på ett tips ändå, som du gärna får strunta i, men det hjälpte mig; lär dig ligga ner och amma, ungefär som en tik m valpar typ, så kan man vila samtidigt.

• pepparkakan

Ligger och ammar på nätterna. Det går bra. Fast det känns som han suger bättre när jag sitter. Ska jag ligga på dagen också? Rutiner och sånt kan jag strunta i nu i början va?

• pepparkakan

isviol och rafmagn: TACK!

• alfred

Jag känner absolut igen mig. Men man klarar det. Min tjej är nu tre månader och det vore ju fel att säga att jag inte fortfarande är trött, men man vänjer sig på nåt sätt vid att inte sova så länge i taget.

Jag kan inte heller sova på dagarna och blir så stressad av alla som säger att man ska det. Men jag försöker i alla fall ligga ner lite och slötitta på TV eller nåt så att jag får vila i alla fall. Och det hjälper också. Man måste inte nödvändigtvis sova. Och rutiner, det kan man strunta i ett tag tycker jag. Vi har inga direkta än utan tänker försöka börja med det efter semestern i augusti istället. Bebisen sover ju ändå när hon vill och äter när hon vill, det är ju rätt svårt att styra om man inte vill ha en skrikande tjej hela tiden....

• mirre2

jag hade försökt sova när barnet sover jag kan ju inte de så jag har 4barn och är ensam och när lillen sover e storesyster vaken..minstingen e snart 8månader och hon ammas ofta fortfarande på nätterna..så jag håller på att gå ivägen lägtar så efter att få sova..men nu har jag ingen avlasning alls så de e bara att gilla läget..grattis till pojken föresten

• Kajak

Jag sover aldrig på dagen...

Du kommer att orka ändå en dag.

Lillflickan är 2 månader o 2 veckor gammal.
    Hon vill ha mat igen efter ca 2 timmar...

Jag ammar henne.

Men till sist jag o sambo bestämde att ge henne mjölkersättning precis innan vi går o lägger oss så sover hon ca 4-5 timmar.

Om vi inte ger henne flaska då blir min bröstvårtorna ömma på kvällarna.
    Känns skönt med "kortpaus"

• tovida

Skönt att höra nån mer som känner likadant.
    Har en liten pojke på 12 dagar och jag är sååå trött att jag har hjärtklappning. Han sover också bara korta perioder att jag inte hinner somna till. Är helt gråtfärdig. Förstår inte riktigt hur man ska klara av detta i det långa loppet.

• Myrna

För mig blev det bättre efter ca 3 v. Ammar fortfarande varannan timme dygnet runt men verkar ha anpassat mig på något märkligt sätt. Första tiden hade jag dock ständig kopparslagning och kunde nicka till när jag satt och ammade.

• Cornflake girl

Jag sov aldrig heller på dagen. Gick o la mig väldigt tidigt istället på kvällen. Ibland redan vid 19-tiden. Då blev det iallafall sammanlagt 8-9 timmars sömn även om det sällan blev mer än två timmar i sträck. Såhär i efterhand så ångrar jag lite att jag inte föröskte pumpa ur något mål då och då så att kanske min sambo kunde mata ett av nattmålen. Jag hade nog känt mig bra mycket mer utvilad om jag iallafall hade sovit 4 timmar i sträck.

• Theodoris

Jag känner också igen mig. Man känner sig helt färdig.
    För mig funkar det att sätta på en DVD jag verkligen vill se, då somnar jag klockrent

• Tant T

Åhh, precis som jag känner! Vår tjej är en vecka gammal och alla säger att man måste sova när bebisen sover annars orkar man inte, men jag kan omöjligt sova/somna på dagen!! En kort stund på 15 minuter möjligtvis men inte mer! Skönt att höra att fler känner som jag!

• Axz

Om man inte orkar när man inte sover på dagen, hur gör då dom som har flera barn som ska tas om hand om? Med första barnet sov jag sällan dagtid, det hände en tre, fyra gånger kanske. Men andra barnet ångrade jag att jag aldrig sov med första Då var det bara att hålla sig vaken eftersom nr 1 behövde mig trots att nr 2 sov. Man överlever! Hormoner i samband med amningen gör att din kropp klarar av att sova kortare perioder under den tiden. Man sover tydligen mera effektivt under kortare perioder när man ammar.

• eveningstar76

Du klarar det, absolut! Jag sov dåligt och lite både under graviditeten och under de första månaderna och hade också hjärtklappning och kände mej olustig dagarna i ända. Sen när dotterns fick någonslags rutiner vid 4 månader hjälpte det mej att själv koppla av lite, men de första månaderna tyckte jag att man gick konstant på övervarv. Jag struntade i rådet att "sova när barnet sov" eftersom det bara som du säger födde mera stress. Men jag lovar dej, det blir bättre!!

• nina80

Jag har heller aldrig sovit på dagarna när Emmy var så liten och gör det fortfarande inte (9 månader nu). Du frågade om rutiner och jag måste svara att det är helt upp till dig hur du vill göra!
    Vi började lite smått med rutiner runt 3 veckor och för oss har det fungerat bra och varken jag eller dottern vill vara utan rutiner.

• twentyone

Kan du inte pumpa ur lite så pappan kan ta varannan natt tex? så gjorde vi, innan jag gick över till ersättning så jag blev aldrig så trött.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Mindra

Hej!
    Min pojke är 12 dagar, och jag tycker också det är himla jobbigt med sömnen...
    Nu ett par kvällar har han somnat kring 21-22 tiden efter att han först ammat, sen har vi gett han lite extra i flaska som jag pumpat ur tidigare. Då sover han minst 3, oftast 4 timmar i sträck! Jätteskönt.. Jag tycker du ska prova det!

Svar på tråden ångest, sömnbrist mm. NÅGON?