• Elli47

Hur många barn har mongolfläck?

Vet inte riktigt om det här kom under rätt rubrik men...

Det jag undrar är alltså hur vanligt det är med mongolfläckar på barn?

Båda mina pojkar har det, en slags blåaktig fläck i ryggslutet/svanken/rumpan, kan lätt misstas för ett blåmärke. Till saken hör att varken jag eller sambon är eller har asiater i släkten... samer finns det säkert i släkten däremot. Äldste sonen är 6 år och på honom har fläcken bleknat ganska mycket medan det fortfarande syns rätt tydligt på 3-åringen.

• Svar på tråden Hur många barn har mongolfläck?
  • Honey1982

ja min son har det men jag är ju adopterad från sri lanka så han är ju genetiskt sett halv-asiat.

• jmh

Jag har det, trots att jag är 27! Det försvann aldrig på mig, utan jag har fortfarande ett märke, lite större än en femkrona på rumpan. Ser ut som ett blåmärke. :)
    Har inga asiater, eller för den del samer, i släkten...

• Hjortrongull

Paula var blå över hela ryggen med en indigofärgad fläck längst ned i ryggslutet.
    Nu har det mesta bleknat bort, förutom den söta indigofärgade fläcken.

"Mongolfläcken" kan dyka upp även om det är många generationer sedan någon sist hade det... *ler*

• saelma

min dotter har en. Den syntse mer när hon var nyfödd än nu när hon är två år.

• nadja84

Min son har det... men hans pappa är från Congo

*Dylan 2006-03-25*
  • CeeJay

VAAAAAAAAAAAAA ? Vadå Mongolfläck ?? Har upptäckt en liten röd/brun fläck precis brevid där skinkorna delar sig, på vänstra sidan, på min yngsta ...

Ingen av oss andra har några såna fläckar men jag har födelsemärke dvs ett stort brunt på magen och trodde hon ärvt det av mig. VI har varken samer eller asiater i släkten ??? Vad spännande... Kan någon berätta mer ?

• CeeJay

Nääääääääääääää med nu lästa jag att märket ska vara blått !!! GLÖM MIG - ja jag är blond och har lite svårt att läsa när det är 546987 grader i luften

• CeeJay

..och inte kan jag stava heller *fniss* dags för sängen kanske *sorry*

• Sol

Min lille son har en svag liten fläck. I makens släkt har alla barn det. Dom är från sydamerika. Så jag antar att man inte behöver vara asiat för att ha en mongolfläck.

• EMO 979

två av mina tjejer har såna fläckar och såvitt jag vet har vi inga ättelägg från asien eller samer.. ..men det är väl så att det är vanligast hos människor med ickenordiskt påbrå men kan förekomma även hos t.ex svenskar

• Madicken

Jag hade en mongolfläck men inte min dotter. Många utav mina halvasiatiska vänner har haft mongolfläckar när de var små.

• reb80

mina barn hade som mindre nu är det bara sonen det syns på vintertid. just nu är han en liten pepparkaka.
    de har en pappaifrån asien

• Svinto

Julia har lite mongolfläckar men så är hon från Asien också.
    Det mesta av dessa fläckar ska tydligen försvinna fram till skolåldern.

Svar på tråden Hur många barn har mongolfläck?