• ciiza

Flyga i vecka 30?

jag fick just ett erbjudande om att fara till England i mitten av juli. Jag kommer då att vara i vecka 30. än så länge har min graviditet gÅtt ganska bra,enda jag har problem med nu är mina svälda smalben.....har läst ngnstans att det är okey att flyga till vecka 35.. skulle ni våga er fara?
    någon
    med erfarenhet?
    (ag var ut och reste i vecka 25 ch det gick bra, men nu är det ju varmare och jag är större.....)

• Svar på tråden Flyga i vecka 30?
  • MetalNea

Läkare rekommenderar inte att man flyger sent i graviditeten då detta kan sätta igång en förlossning. Vet dock inte vad de menar med sent. Vissa flygbolag vägrar dessutom flyga gravida kvinnor.

Besök mig på: 1000grader.com
  • Gisse the one and only

kolla med flygbolaget, de har egna bestämelser.

• ciiza

Kollade just på Finairs hemsida ( som jag skulle åka med) och med läkarutlåtande så var det okey på det villkoret att graviditeten löpt normalt... (vad räknas till normalt, kan svälda smalben i 30 graders värme vara onormalt?? )

men så pratade jag med den blivande mormodern och hon tyckte att om du vill föda i flyget så res du....
    Suck.....

jag måste nästan boka biljetten denhär veckan ifall jag skall fara....

• tessilago

Vi skall flyga till sommaren och flygbolagen sa att om man skall ha tvillingar så är det fram till vecka 30 man får flyga.
    Och om man väntar 1 barn och flygresan är under 4 timmar så kan du flyga fram till vecka 36, är resan längre än 4 timmar så är det i vecka 34 som gränsen går.
    Jag skulle flygit i alla fall!
    Lycka till!

• Micke Geting

Alla flygbolag har sin egna regler vad gäller gravida passagerare.
    Flera av dem kräver läkarintyg efter vecka 28-30 ungefär.

• JennyWahlin

Jag flög fram till jag var i vecka 35 och det gick utmärkt! Flög till London flera gånger och det tar ju bara 2,5 timme! Ta dock med dig ett intyg från mv så att du inte får några problem... Lycka till!

• Vaniljkyss

metalnea- skulle vilja veta vilka "läkare" som säger att en flygresa kan sätta igång en tidig förlossning! var snäll att vara säker på din sak eller skriv inte att "läkare säger" för ditt påstående är inte sant!

ts- jag ska flyga till usa nästa vecka och kommer att vara i v. 32 när jag flyger hem.
    jag har kollat med min bm och min läkare samt gjort en del research på nätet. det finns ingen som helst risk för barnet att flyga i graviditeten. det finns en förhöjd risk för alla (inte bara gravida) att få en blodpropp när man flyger långt (vet ej om london räknas) och därför rekommenderas stödstrumpor. alla flygbolag har olika regler ang. flygning beroende på att det blir för dyrt (försäkringsmässigt) att landa OM någon skulle påbörja en förlossning.
    jag flyger med sas som man får flyga med till en månad innan beräknad förlossning om man har ett intyg med beräknat bf från bm. jag ska till min bm en dag innan vi reser och se till att allt ser bra ut samt få mitt intyg. sedan flyger jag med gott samvete då jag vet att jag inte utsätter min lill* för någon risk! lycka till!

• gympatjej

Vi var på Mallis när jag var i V.30. Inga som helst problem!
    Jag har haft en problemfri graviditet och min barnmorska sa bara att "jag skulle ha det så bra och njuta". Var orolig för att svullna upp på planet, hade stödstrumpor, men jag gjorde inte det heller.

Tror inte att en flygning kan sätta igång en förlossning. Det man ska tänka på att vad man har för försäkring. Många försäkringsbolag täcker inte efter v.28. Då skulle det kunna bli dyrt om man av någon anledning skulle föda förtidigt.

Men min rekommendation; Res!

• linhen

Kolla dock vad gäller försäkringar - de flesta slutar gälla vid 27 fullgångna veckor = kan bli dyrt om något skulle hända...

• Skärtuss

Jag flög till Östersund i v.29. Kändes helt ok. Jag hade stämt av med min BM innan och kollat vilka regler som flygbolaget hade. Om du mår bra tycker jag att du ska åka.

• MetalNea

Vaniljkyss - ursäkta mig om jag formulerade mig fel. Jag menade bm, inte läkare. Vilket nu skillnaden är vet jag inte. Detta har flera bekanta fått höra av sin bm. Vill dock inte nämna några namn här då jag inte vill lämna ut någon som inte kan vara här och försvara sin åsikt.

• Annan

Res på! Som sagt var mår man bra så är det ingen fara med att flyga och vad gäller försäkringar så kollade jag upp det med f-kassan i maj då vi var på Kreta när jag var i v 29. Och åker man inom EU-länder så har du rätt till samma sjukvård som den inhemska befolkningen har även vid graviditet. Men du kan ju ringa till f-kassan och dubbelkolla för att vara på den säkra sidan!!

• Vaniljkyss

metalnea- tror att detta är sant tyvärr. det finns ingen bm som skulle säga att en flygning sent i grav. skulle sätta igång en tidig förlossning eftersom att denna skröna inte är sann.

• Vaniljkyss

metalnea- jag menar inte att vara hård eller dum på något sätt. jag menar bara att de flesta "hört" detta från någon annan som "hört" detta. problemet är bara att det inte är sant utan är en skröna och helt osant. det har blivit en "min kompis har en kompis som har..."
    fråga din bm nästa gång så får du se. sorry om jag lät kort!

• MetalNea

Vaniljkyss - ingen fara. Jag tror säkert att det går bra i de flesta fall att flyga. Men jag skulle inte chansa sent i graviditeten. Har vänner som avstått från flygresa pga grav. för att de blivit avrådda. Olika bm kanske säger olika.

Svar på tråden Flyga i vecka 30?