Du måste logga in för att svara i en tråd.

• nelle87

Katt i bil

Hur får man en katt att trivas någorlunda vid att åka bil? Jag bor drygt 6 mil från mamma och pappa, men kommer att hälsa på då och då och måste ha me katten då eftersom han inte kan lämnas ensam då..När vi hämtade honom blev det en drygt 3 h lång bilresa som inte var så kul för honom. Han kräktes och skrek och ville springa runt hela tiden. Hade då ingen bur utan bara en låda som vi försökte få honom att sitta i.....Gick ju sådär tillslut somnade han iallafall.
    Efter det har han åkt bil en gång till, en ca 40 min resa. Det gick lite bättre, men absolut inte smärtfritt..
    Har ju hört att man ska ha dom i en bur så dom inte ser ut genom bilfönstrena, att det bara förvärrar saken..
    Nu har jag iallafall köpt en bur, men är ändå lite orolig över hur det kommer gå! Vill ju inte att han ska skrika å va rädd! Gäller det bara att dom får vänja sej?

• Svar på tråden Katt i bil
  • Silverkatten06

Det enda rätta är att ha katten i bur, är ju rent ut sagt livsfarligt att ha en rädd katt lös i bilen, tänk om den springer ner under pedalerna och du måste bromsa?

Ett tips kan vara att lägga en handduk/filt över så att katten bara ser åt ett håll, (där dörren är). Prata sedan lugnt med katten hela resan så att den hör att du är där och att du är lugn.

Försök också att köra lugnt och jämt så att det inte blir hårda inbromsningar, snäva kurvor etc som kan störa katten ytterligare.

Min erfarenhet är att en del katter vänjer sig och blir lugnare om man tar dem på ett par träningsturer ibland så att det inte går så lång tid mellan bilturerna medan andra katter aldrig vänjer sig och tycker att det är en hemsk upplevelse varje gång i hela livet...

• Sofie1979

Kan ge ett tips och det är att inte ge katten mat innan ni ska åka, det kan göra så de mår dåligt. Samt att de får friskluft. Man kan stanna efter vägen och låta de få lufta sig.

Lycka till!

• Kvällssol

Vi har oftast burdörren öppen och den som inte kör sticker in en hand i buren och klappar katten. Då brukar han sova.

Vi har varit stenhårda och inte låtit katten springa fritt över huvud taget i bilen. Efter 5-6 långresor vande han sig och nu går det bra.

Han trivs bättre i framsätet än i baksätet. Och så är det viktigt att ha fläkten på så att katten inte blir för varm i buren.
    Hoppas ni får en bra resa!

• Selmabus

min stackars kisse är livrädd....hon åker sällan bil, men de få ggr jag behövt ta henne till vetrinären har hon både kissat o bajsat på sig ingen vidare bra kombination...sjuk o rädd!

vi har planer på att skaffa sommarstuga i dalarna så det börjar bli dags att träna det lilla livet! skulle tippa på att vi kommer, såsom någon skrev, göra träningsresor emellanåt...känns som det enda raka!

Lycka till!

• nelle87

Tack för svar..
    Ja nu på torsdag eller fredag bär det nog av...iofs "bara"40-45 min. Hoppas det går lite bättre och att jag kan ha honom i buren utan att få för dåligt samvete... :S Har tyvärr ingen egen bil så lite svårt att göra träningsresor bara sådär..men men..Det får ordna sej..han lär väl inte dö av det iallafall

Ska nog dessutom prova åka då han är trött så kanske han somnar

• Rebecca86

Hm... vi har haft med vår katt i bilen sen hon var 10 veckor, för att hon skulle bli van.... och det är hon. Vi har ingen bur, skulle vi stoppa in henne i sen sådan skulle hon antagligen få panik o göra ner sej!
    Hon lägger sej gott i pappas knä eller i baksätet. Lådan står på golvet i baksätet ifall, ifall det sskulle behövas. Det går jättebra!

• Hjortrongull

När man är ute och reser med missar så här i sommartid så tänk på att de behöver mycket svalka...
    Jag brukar använda såna kylklabbar under deras liggfilt eller frysa ned flaskor med vatten, som ligger under deras liggfilt.
    Det brukar fungera utmärkt!
    En hyperventilerande katt måste bums svalkas ned genom att få ned tassar i svalt vatten... De är inte som hundar som svettas genom tungan....

Om katten mår uruselt och måste fara långa sträckor, så finns det åksjukepiller att få genom veterinären.

• LabLover

Tänk också på att spänna fast buren med bilbältet!

Hoppas det går bra!

• milimina

vänja o vänja... ibland går det helt enkelt inte. kanske är kissen precis som vår åksjuk? tänkte på eftersom han kräks...

vi låter bli att åka nånstans med våra om det inte är absolut nödvändigt eftersom den svarta verkligen lider av det. men när vi måste ser vi till att han har tom mage (ingen mat på några timmar innan) och så får han en eller en halv postafen minst en timme innan avfärd. det hjälper inte helt och hållet, men oftast slipper han kräkas iallafall (det blir han nästan mest olycklig över).

och han ska absolut åka i (den fastspända) buren! att ha en lös katt i bilen är trafikfarligt på flera sätt.

• milimina
    LabLover skrev 2006-07-03 22:17:57 följande:
    Det finns även lugnande medel för hundar och katter som du kan ge en stund före bilresan. Då menar jag t ex Serene-UM som du kan köpa i djuraffär. www.swecat.com/v4/product.php/1044
    får man ge det utan veterinärundersökning först? jag har frågat hos vår eftersom badisen verkligen far illa av att åka bil, för ibland är det ju oundvikligt, men de säger att han måste undersökas först innan de kan ge ut sådant...

anledningen nu är för att vi snart kommer att flytta och transporten av katterna kommer ju ske i bil, ganska långt, så vi vill bespara honom det värsta.
  • LabLover

Du behöver inte recept för det. Jag använde det till vår katt när vi åkte långt till utställningar. Ger du lite dagen innan också så får du bäst effekt. Kollade du länken?

• milimina

japp ska kolla om de har det i vår djuraffär, kan vara bra till kortare resor. men vid flytten kommer vi ändå be veterinären söva honom eftersom vi ska så långt. det var tydligen det de kunda hjälpa med, förutom att tipsa om postafen. men precis som på människor så funkar det inte för alla och det funkar inte så bra för honom.

• nelle87

Tack för era svar..Idag far vi, hoppas att de ska gå bra. Känns lite jobbigt när jag kör själv och inte har nån med i bilen som kan sitta och lugna honom. Får nog stanna några gånger och låta honom få frisk luft och lugna sej. Det är ju trots allt inte så långt så det ska nog gå bra Förra resan klarade han utan att kräkas och jag hoppas det går nu också! Han fick mat nu på morgonen så jag ger honom inget mer innan vi far.

Det blir tredje gången han åker bil, och det är ju faktiskt förståeligt att det är lite jobbigt första gångerna!

• gizmolina

Vår Gizmo har oxå åkt bil sen han var liten.....han går själv in i bilen....han älskar o åka bil....

han ligger fint i framsättet hos pappa o mamma får åka bak...

Svar på tråden Katt i bil