• Helenas

Vakuumförpackat - inte ok?

Nygravid och förvirrad.

Sett att man inte får äta vakuumförpackad mat. Räknas all mat där luften är utdragen ur förpackningen som vakuum? I så fall får jag ju inte äta grillkorven som ligger i kylen eller salamin. Stämmer det?

Men jag får äta grillkorv och salami som ligger förpackade i 'luft'?

Nåja jag gnäller inte jag är bara förvånad och frågande.

• Svar på tråden Vakuumförpackat - inte ok?
  • Klatermaja

Inte gravid än (vat jag vet ) men du ställer en fråga som jag själv många gånger funderat på så jag hjälper dig att knuffa fram frågan .

/Klatermaja - en förvirrad solstråle
  • marle

hej. har tyvärr inget svar att ge dig men jag ahr ätit av vår grillkorv (hotdogs) som är vakumförpackad....dock inte i mängder för jag ska erkänna att jag är orolig jag med...svårt detta med maten..

• LizLiz76

Jodå, bara det inte har gått ut, varför skulle du inte kunna äta det?
    Jag måste säga att jag har blivit så innerligt trött på allt 'du får inte äta' så när jag var på semester förra veckan åt jag massa goda ostar, rökt kött o annat gott från icke-äta-listan. Det var i östeuropa bör jag tillägga. Jag har även druckit av kranvattnet. Hände inget, är fortfarande frisk. Dock rekommenderar jag INTE samma beteende!

• Havanna

Då skulle man ju inte kunna äta nånting nästan....vakuumpackad betyyder inte bara att luften är urtagen....ett annat sätt är att de blåser in en gas i förpackningen, det är oxå ett slags vackpack....

Jag åt då en massa vackpackad mat och inte tror jag att det spelar någon roll. Det enda jag har hört är att man ska vara lite mer noga med att inte äta mat som gått ut i datum, speciellt inte kokt mat!

• Mjao

du kan äta vakumförpackad mat, sen finns det viss mat som man skall undvika som ofta är vakumförpackaf. tex. rökt och gravad lax. men i princip allt som man skall undvika är ok om det är upphettat till minst 65-70 grader. Det gäller såklart inte fiskarna man aldrig får äta för i dem är det spår av miljögifter man undviker. men ost, kallrökt kött, och lax är bara att värma så är det ok.

• UFS

Jag tror att orsaken till att man inte ska äta "vakkad" mat är att den kan vara äldre och ha mer bakterier. Det är vad jag fått lära mig i alla fall. Färsk mat är därför bättre. Men tillagar man maten ordentligt så undviker man ju det problemet.

Vakkade charkvaror som äts kalla (pålägg o.dyl.) kan man ju undvika och istället köpa färskt.

• Emil2006

Jag tror inte det är någon fara. Jag har hört att man ska vara försiktig med datumet bara så att det är god tid kvar av bäst före datum.

• TorpSara

"Problemet" med vaccumförpackad mat och graviditet är så här(lite förenklat):
    Det finns två typer av bakterier som ställer till det:

Försämringsbakterier, som ofta är ofarliga men som gör att maten smakar illa
    och
    sjukdomsframkallande bakterier.

I vanligt packad mat så hinner försämringsbakterierna växa till i samma takt som de sjukdomsframkallande bakterierna och då känner vi ju på lukt och smak att vi inte ska äta maten. I vaccumförpackningar så har man bromsat processen och det gör att försämringsbakterierna inte kan växa, men det kan fortfarande vissa av de bakterierna som gör oss sjuka, utan att det känns på smaken eller lukten.

Därför ska man se upp med vaccumförpackade varor som legat länge eftersom de sjukdomsframkallande bakterierna kan ha fått växa till.

• Helenas

Tack för alla svar, nu har det klarnat.

Svar på tråden Vakuumförpackat - inte ok?