• minitrollet

När skaffa barn nr 2 ?

Hej!
    Bara för skojs skull.. kan va kul o höra olika synpunkter!
    När skaffade ni barn nr 2 och vad såg ni för fördelar resp. nackdelar med att skaffa tätt eller vänta ett tag?
    ( om man nu KAN få ett till, inga garantier finns ju )

• Svar på tråden När skaffa barn nr 2 ?
  • ProjektRonja

Halloj

Det finns en massa för och nackdelar med det flesta. Vad jag har förstatt är det tydligen optimalt att ha 3 ar mellan barnen. Speciellt om det första är en pojke. För da är barnet inte lika avundsjukt pa nummer tva utan är mer känslomässigt självständig. Jag har en dotter pa 1.5 och hon blir helt galen om ett annat barn närmar sig mig.

Själv är jag nu gravid igen och det kommer att bli 2 ar mellan barnen. Jag är 32 snart 33 och da jag kan tänka mig mer än 2 barn far jag inte ligga och vänta för länge. Dels för min alder och dels för att jag inte vill att aldersskillnaden mellan första och sista barnet ska vara för stort.

• Förhoppningsfull

Jag kommer att ha ganska precis 2 år mellan mina barn (nr 2 kommer i jan/feb). Jag tror inte att det finns någon optimal ålder mellan barnen. Min syster hade ProjektRonja läst att 3-4 år skulle vara det optimala och hennes son blev supersvartsjuk när lillasyster kom, de tre åren till trots. De bråkar fortfarande nästan jämt (3 och 6 år). Däremot har jag en kompis som fick barn med 1,5 år emmellan och det har gått relativt smärtfritt. Så det beror nog mer på vem man är och vem barnet är än ålder. Skaffa nummer två när ni är sugna och tycker att det ska bli kul, så ordnar sig nog resten!

Vi ska nog bara ha två barn (jag fyller 35 i samma veva som 2an kommer) och tycker det ska bli rätt skönt att få småbarnsåren överstökade. Sova hela natten och åka på äventyr ! För även om bäbisar är söta tycker jag att lite större barn är roligare. Så jag tror varje familj måste göra som de känner. Något facit finns inte!

• Thisla

Vi ville ha tätt men det visade sig att vi inte hade så lätt att bli gravida trots vår unga ålder. Första gången det lyckades skulle det ha blivit 26 månader mellan barnen men det slutade i ma. Ett år senare lyckades vi bli gravida igen och om vi får gå hela vägen den här gångne får vi 3 år och 2 månader mellan barnen. Det är tätare än jag nånsin vågat hoppas på i och med vår bakgrund.
    Jag ville helst ha 2 år mellan, men upp till 4-5 år är nästan lika bra det.
    Hade dottern hunnit bli skolåldern, 7-8, vet jag inte om jag hade skaffat något mer barn, även om JAG längtar. Har själv en bror 7 år yngre och tycker det är för stor åldersskillnad iaf under barndomen. Men det är ju jag det..
    Jag vill att mina barn ska kunna dela sin barndom och både bråka och leka ihop

Finns väl egentligen ingen helt optimal ålder, alla abrn är ju så olika. Men klart ser jag (idag iaf) fördelar med att dottern hunnit bli torr, kan klä sig själv, inte behöver bäras etc när nästa komemr. Samt att hon kan roas av en film eller en bok när jag sitter och ammar. Hade hon varit t ex under två år hade ju både graviditeten och första tiden varit mycket tyngre. Förstår inte de som gärna vill bli gravida direkt efter nr ett. Lite vill man ju hinna njuta av det barn man har och inte gå och bära p åen 8-månaders och samtidigt vara gravid och ha foglossning med nästa..
    Klart, det är väl en charm också, för barnen kanske, att vara tätt i ålder.

Barn kommer när de kommer (iaf för oss!). Eftersom vi har svårt att bli gravida på egen hand så har det aldrig varit tal om annat än köra på och se vad som händer. Allt kan man itne planera in i minsta detalj.

• nelan

HEj
    Vi har 19 mån mellan våra tjejer o det har funkat jätte bra.
    Det ända som var jobbigt var den första månade innan storasyster vande sig vid att jag ammade de gillade hon inte riktigt..
    Som jag har förstått det så tycker inte yngre ´barn det är så jobbigt att få syskon de är inte riktigt medvetna om vad som händer ju större de blir desto mer vana vid att vara själv o tar det då kanske hårdare!!??
    Lycka till!

• Simrin

Vi har 15 månader mellan våra två. Det har fungerat helt underbart hela tiden.
    Alma har varit med och hjälpt till med lillebror från första stund och hon älskar honom.
    Det första hon gör när hon vaknar är att ge Joar puss och kram. Sedan verkar hon ha gjort det till sin uppgift att få honom att skratta. Och det gör han verkligen, storasyster är det roligaste som finns. De är nu 2 år resp. 9 månader.

Funderar på att skaffa fler när de andra är i 5-6årsåldern.
    Kommer då att skaffa två direkt efter varandra (om kroppen går med på att skaffa fler, man vet ju aldrig).

• Tjohalia

Om allt går vägen med våran rätt färska graviditet (är i v9) så kommer vi att ha ca 22 månader mellan barnen, alltså inte fullt 2 år. Den här graviditeten är inte direkt planerad (fast kanske inte heller helt oplanerad? lite komplicerat...) och det blev nog lite tidigare än vad vi hade tänkt oss. Nu kommer vi få i februari och jag hade tyckt att juni hade varit optimalt men sånt brukar man ju inte få bestämma själv...

Jag tror att det är lättare för det äldre syskonet att anpassa sej ju yngre det är, fast alltför tätt kan ju bli jobbigt för föläldrarna istället...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • En av varje

Vi har 21 månader mellan våra barn. Isaac var öht inte så medveten om att jag var gravid förrän på slutet.

Det har gått jättebra sedan Klara föddes, bättre än vad jag hade förväntat mig. Ibörjan var det ju lite kaos när Isaac ville vara nära mig med bebisen, han var ju så nyfiken på Klara. Nu går det dock bättre och han lämnar mig ifred när det är dags att amma, men hjälper gärna till och hämtar saker när det är dags att byta blöja tex

Vi vill gärna ha fler barn, men nu vill jag hinna njuta av de barn jag har, men om ca 2-4 år kan jag mycket väl tänka mig en till

Mamma till världens sötaste barn Isaac 040825 och Klara 060515
  • eire

Rent fysiskt har jag hört att 18 månader mellan graviditeterna är att rekommendera, så att kroppen inte blir för sliten helt enkelt!

• saraseal

här är det tyvärr ekonomin som styr, min kille går i skolan och jag är arbetslös, man vill ju gärna ha en inkomst att grunda föräldraledigheten på.
    Annars skulle jag gärna vilja ha en nu min dotter är ett och ett halvt snart

• Moj Katile

Jag kommer ha 18 månader rätt exakt mellan mina barn.
    Båda va dock oplanerade, men lika välkommna ändå!

• Meya 2004

Har nr 2 på G nu i magen..
    vi valde att skaffa så det blev ca 2 1/2 år emellan hade kanske velat ha lite tidigare men då hade det blitt bäbis i nov,dec och vi ville ha i början av året..så i januari kommer nr 2..

Hoppas då att vår dotter är blöjfri och kanske slutat sova middag på dan..det ser jag som nåt positivt..

• Soffen

Jag tänker ofta på barn nummer två trots att jag inte fött mitt första barn ännu (BF i morrn). Jag och min man vet att vi vill ha två barn, men nog inte fler och vi tycker att det är bra om de är relativt jämngamla så de kan få mera glädje av varandra under barndomen.

Jag har 2,5 år till min lillebror och det är perfekt. Men, eftersom vi inte vill vara så sårbara ekonomiskt sett så kommer det nog dröja längre än så för barn nummer två. Jag har endast grundnivån i fp idag och det vill jag helst inte ha även nästa ggn. Så visst har ekonomin betydelse i planeringen. Vi valde dock att prioritera det första barnet nu, trots att jag har 20 p kvar av min utbildning. Det finns med största säkerhet inget rätt eller fel i argumenten som förs fram, det viktigaste är väl att man tänker igenom allt noga och inte ändrar sig. Det är klart att vi kan sucka nu när det är tomt i börsen, men vi ångrar absolut ändå inte beslutet att skaffa barn nu.

• kate79

Vi har nästan exakt 2 år mellan våra barn. Det är både på gott och ont. Ibland känns det som om vår store kille fått bli stor för snabbt. Men han är hur go som helst mot sin lillasyster och busar mycket med henne. Graviditeten var jobbigare med tanke på att han krävde mycket energi och mycket uppassning och jag var jättetrött.

Har hört 4 år ska vara optimalt, men jag ångrar inte att vi fick barn med 2 års mellanrum men jag skulle aldrig ha gjort om det. Men de första månaderna är väl som jobbigast oavsett åldersskillnad.

Svar på tråden När skaffa barn nr 2 ?