• Svar på tråden Vad är en sekt?
  • Nyfiken gul

för att det ska klassas som en sekt anser jag att mycket ska vara hemligt för omvärlden...

tex anser jag scientologikyrkan vara en sekt för den som inte är medlem får ju inget veta om den! (märk väl hur dom vaktade sin heliga skrift dygnet runt för några år sedan på ett bibliotek så ingen "obehörig" skulle få läsa i den.. )

• BrideOf Rocky

Är det inte att det står utanför de "vanliga" religionerna?
    Att det inte är en allmän tro typ?
    Har för mig att jag sett nåt program om sekter och att dom sa nåt sånt.

• Nyfiken gul

jag kan inte tycka Jehovas vittnen är en sekt för alla är ju välkomna att delta i deras möten och bibelstudier och själv se hur saker fungerar.. finns ju inget som är hemligt eller hysch-hysch hos dom...

• Mumsen

"Sekt en marginell grupp med radikalt avvikande världsuppfattning och livsföring, som regel i opposition mot de rådande normsystemen, vanligtvis med extrema läror, riter och fundamentalism. Oftast förknippat med religiösa grupper, men det kan även användas för politiska grupperingar.

De som tar fasta på det marginella i begreppet brukar kalla alla nya religioner sekter, som en fas i etablerandet. I den betydelsen är ordet helt värdeneutralt. Därför omtalas till exempel de första kristna församlingarna ibland som sekter.

I vardagsspråket är ordet pejorativt, ibland använt för att nedvärdera avvikande åsikter eller livsstilar, och som en diffus beteckning för sekteristiska grupper. I fackspråket har det en betydligt skarpare definition och är mer objektivt. På grund av sekters avvikande natur har ordet dock ofta en negativ bibetydelse, vilket förr härrör från inställningen till de grupper som klassas som sekter och de mest extrema sådana än på själva definitionerna."
    sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

• isisisis

En sekt kallar jag en samling människor,som har en utarbetad filosofi,som de hänger sig åt .All sin lediga tid.

Svar på tråden Vad är en sekt?