Måste man ha dopklänning till kille??finns de inget annat?
Jag tycker de e så fult med dopklänning på killar, finns det inget annat amn akn ha på dom..
kan man ha bara vanliga vita kläder?
Jag tycker de e så fult med dopklänning på killar, finns det inget annat amn akn ha på dom..
kan man ha bara vanliga vita kläder?
Sjömansdräkt kanske ? anledningen att man har klänning är ju symboliken i att till konfirmationen har de växt i den.
Ist fö klänning kan man ju kalla det särk eller så
hej,
min lille kille hade en tunika och långkalsonger, han va jättefin
Vi hade i och för sej dopklänning til båda, men vi fick en väldigt fin liten overall i vit stickat bomull, med spetskrage med små pärlor på. Den var så fin att han mycket väl kunde ha döpts i den, men så blev det att vi tog klänningne bara för att det var en släkt-grej.
Så jag tycker en fin vit overall, gärna med lite "fint" rysch eller pysch på kan vara lika fint!
På Linus&Lotta finns allt-i-ett kostymer till småttingar...
Hej, man kan ha en liten fin kostym på honom, Vi ska döpa vår son på söndag och har fixat en väldigt enkel och pojkig dopklänning, ljusblått linnetyg utan något krimskrams, bara helt rak och enkel med hans namn inbroderat längs nere... det tyckte vi blev bra =)
Vet om folk som döpt i folkdräkt istället för dopklänning. Blir dock svårt att hitta i rätt storlek, och de flesta måste ju sys upp på beställning.
Vår kille hade en väldigt neutral dopklänning från minimundus.se (under barn/babykläder och lin/dopkläder).
De har också jättefina dopkläder till killar om man hellre vill ha det. Vi funderade på det men bestämde oss för klänning till slut eftersom han bara var 3 månader vid dopet. Hade han varit äldre hade det nog blivit något med byxor. Lycka till!
Vi var på ett pojk-dop i helgen och han hade inte klänning utan hade en allt-i-ett set på sig så det såg ut som skjorta väst och byxor i samma, det var jättefint!!
Men hade själv dopklänning på min son när han döptes för det är en traditionsgrej i våran familj!
Lycka till!!
Min son hade kostym, bild i mitt galleri!!!
En kompis son hade en vit kostymdress som hans farmor sytt, det var jättefint!
Jag tycker att ni ser på dopklänning tokigt.
Den är en religiössymbol, ingen rikig "klänning".
Precis som konfirmationskåpan, som ju också är vit och har kjol för både killar och tjejer.
Det vita symboliserar renhet och att den är för lång att man inte växt i sin tro ännu.
Vad symboliserar en sjömanskostym på en bäbis? Det skulle kännas helt galet för mig att dra på mitt barn kostym.
Men var och en gör som den vill, det brukar bli bäst så!
Isak döptes som nummer 45 i släktens dopklänning och han var världens finaste. Såklart.
tjoppaloppan: men man KAN ju föra över symboliken i dopklänningen till byxa och skjorta såsom jag gjorde, prästen var jätteglad och tyckte att jag verkligen lyckats göra allt rätt (och då är "vår" präst väldigt traditionsbunden).
Tjoppaloppan
Det är inte dopklänning som sådan som jag har emot iaf. Men de flesta som säljs idag har alldeles för mycket spets. Tycker de neutrala är fina.Såsom dem på minimundus.se
det finns dopbyxor..men dom är ganska dyra...
Menar ni att ni ser skillnad på en tremånaders flicka och en tremånaders pojke och att den ena är ful i dopklänning och den andra fin? Kan inte barn bara få vara barn när de är så små?
Men för att svara på frågan. Dopklänningen har en symbolisk betydelse och det är inte alla präster som gillar att man frångår den. Kolla med prästen är mitt tips.