• Exxon

Caesarsallad?

Hallå i sommarvärmen!

Nån som gjort caesarsallad som kan tipsa om ett bra recept?
    Har kollat lite på nätet men det finns så många olika sätt så jag skulle vilja ha några "säkra kort" som ni där ute provat!
    Är mest ute efter hur man gör dressingen.

• Svar på tråden Caesarsallad?
  • vackrastarflow

cesarsallad är lätt att göra eftersom den klassiska bara har några få ingredienser. romansallad, krutonger, parmesanost och så den underbara dressingen. jag vet inte hur man gör den. men jag har bott i USA länge där cesarsallad är enormt populär och jag har provat många olika dressingar och för att vara helt ärlig så är cesardressingen som felix gör riktigt god. så spara dig trubbel och köp den! men så är jag rätt lat också och du kanske verkligen vill veta hur. har dock aldrig sett någon göra detta... måste vara svårt med ansjovis och allt.

• Exxon

Aha, finns det att köpa?!?
    Älskar denna dressing men har bara ätit den ute aldrig hemma... Man blir så förvånad att det är ansjovis med när man hör det för första gången.
    Skulle va kul att prova att göra hemma.

• vackrastarflow

ja, jag åt faktiskt cesarsallad idag med just den dressingen, och den är smaskig. finns bland alla andra salladsdressingar på flaska.

• Tjomsan

Hej!

Här får du ett försvenskat och förenklat recept som kommer från Anna Bergströms "Annas mat". Jättegott och du slipper gegga med sardeller. Isbergssallad duger bra, det är dressingen som "gör" rätten. I receptet står det att det är ett bra sätt att inleda en måltid - alltså som förrätt (4 pers). Vi brukar steka strimlad kycklingfilé (en per person) till och käka som middag. Då kan man även ta extra brödkrutonger så blir det lite matigare.

2 dl stekta brödkrutonger
    1 vanligt salladshuvud + ev. ett rödaktigt
    1 msk olja
    1 msk röd vinäger
    1 stort ägg
    1 msk pressad citronsaft
    0,5 tsk salt, lite mald vitpeppar
    0,5 dl färskriven parmesanost (eller Västerbotten - går minst lika bra!)

Skär bort kanterna på några skivor vitt bröd, skär små fyrkanter och stek i lika delar smör och olja så att de blir krispiga. Ställ åt sidan.

Skölj och strimla salladen och lägg den vackert på tallrikarna.

Vispa ihop allt utom osten och slå såsen på salladen. Lägg på (kycklingfilén) brödtärningarna och strö sist över den rivna osten.

Lycka till!

• vackrastarflow

tjomsan, jag lovar, romansallad är det enda riktiga till en äkta cesarsallad...!!

och ja, kyckling är ju gott till!

• Tjomsan

Ok, ska försöka få tag på romansallad och testa det nästa gång

• Exxon

Puffar lite!
    Nån mer med erfarenhet av caesarsallad?

• Juni78

Puffar Vill gärna ha goda recept på caesarsallad!!

Svar på tråden Caesarsallad?