• Dollars matte

upprepade missfall ärftligt?

Jag har aldrig pratat om barnafödande o sånt med min mamma förut eftersom jag aldrig har varit intresserad av att skaffa barn förrän nu. Men nu när vi har försökt ett tag, det har visat sig att min ägglossning inte funkar som den ska och vi har ställt oss i kö för utredning tyckte jag att jag skulle höra lite om hon har haft samma problem eftersom det är 6 år mellan mig och min närmaste bror och sen ytterligare 5 år till nästa. Idag tog jag upp ämnet och fick veta att hon inte har haft problem med att bli gravid men att hon däremot fick ett tiotal missfall under sin tid i "barntillverkningsåldern", vilket då förklarar varför det är så långt mellan oss syskon. Jag visste att hon hade haft minst 2, det ena var när hon var gravid med mig så troligen skulle jag ha haft ett tvillingsyskon, men mer än 10?!
    Så nu börjar mitt nästa orosmoment tränga sig på. Inte nog med att jag kanske inte kan bli gravid på naturlig väg, kanske kommer inte jag heller att kunna behålla det om det väl tar sig någon gång?

Någon som vet hur det är med ärftlighet i sådana här fall?

• Svar på tråden upprepade missfall ärftligt?
  • Skeppet

Det är ju väldigt mycket som kan påverka ett missfall; hormonnivåerna, livmoderns utformning, ämnesomsättningen mm. Dessutom kan det vara din pappa som bär på knepiga kromosoner som har gjort att hon har fått upprepade missfall. Det beror med andra ord vad det berodde på.

• Dollars matte

Ja, det skulle jag kanske ha skrivit med också förståss...
    Om jag förstod det rätt så berodde det på att hon har problem med gulkroppshormonet, för låg produktion eller något sådant, så med mig fick hon ta extra sprutor för detta för att hålla kvar mig där inne. Hon kom också in i klimakteriet och fick mensstopp tidigt pga detta.
    Sen kan det ju givetvis vara en kombination av andra orsaker också, det vet man väl aldrig.

• Thisla

min mamma har fött elva barn och bara haft ett missfall.
    jag har fött ett barn men haft minst 3 tidiga mf och ett ma i v 9.

Så ärftlighet -nej, det tror jag inte på.
    Min pappa är  "frisk" medans min sambo har deformerade och få spermier, samt att jag har strul med äl.
    Nu har jag precis blivit gravid efter en lång tid av försök och pergo och ska börja med Crinone (progesteron) så som din mamma gjorde när hon väntade dig..

Det är många faktorer som spelar in. Tror itne ärftlighet är den störta iaf.

• London tjej

Vi ar oxa 3 syskon med 5 o 6 ar mellan varje...min mamma gick igenom ett stort antal missfall mellan varje.
    Nu nar det ar min tur i bebis verkstan sa har det inte borjat bra, har haft 2 missfall de senaste 1/2 aret.
    Arftligt eller ej, jag forsoker lugna mig med tanken att min mamma i varje fall lyckades fullborda 3 graviditeter!

Svar på tråden upprepade missfall ärftligt?