upprepade missfall ärftligt?
Jag har aldrig pratat om barnafödande o sånt med min mamma förut eftersom jag aldrig har varit intresserad av att skaffa barn förrän nu. Men nu när vi har försökt ett tag, det har visat sig att min ägglossning inte funkar som den ska och vi har ställt oss i kö för utredning tyckte jag att jag skulle höra lite om hon har haft samma problem eftersom det är 6 år mellan mig och min närmaste bror och sen ytterligare 5 år till nästa. Idag tog jag upp ämnet och fick veta att hon inte har haft problem med att bli gravid men att hon däremot fick ett tiotal missfall under sin tid i "barntillverkningsåldern", vilket då förklarar varför det är så långt mellan oss syskon. Jag visste att hon hade haft minst 2, det ena var när hon var gravid med mig så troligen skulle jag ha haft ett tvillingsyskon, men mer än 10?!
Så nu börjar mitt nästa orosmoment tränga sig på. Inte nog med att jag kanske inte kan bli gravid på naturlig väg, kanske kommer inte jag heller att kunna behålla det om det väl tar sig någon gång?
Någon som vet hur det är med ärftlighet i sådana här fall?