• sabia

VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????

hej, jag vill bara förstå:
    vi som är oförklarlig barnlös, VARFÖR kan inte blir med barn.
    jag förstår inte det här. vi är ju friska. vad är det som är så fel?????vad vill våras kropp att vi ska göra att bli gravid?????????? är såååååååååååååååååå arg på mig själv för att jag aldrig lyckas.

• Svar på tråden VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????
  • nusse1

Hej! Det är antagligen bara för att du spänner dig för mkt eftersom du längtar så mkt! Massa människor adopterar tillslut och när väl det lilla barnet är hemma slappnar föräldrarna av och blir gravida på stört. Så tänk inte på barn så mkt förstår att det e svårt!!! Men finns jättemkt råd att få om sånt...

• Cilota

TS - finns inga vetenskapliga bevis för att avslappning fungerar mot barnlöshet. Dessutom är det lika stort antal som blir med barn efter adoption som av de som valt att inte adoptera.

Gram inte dig själv för att du inte "slappnat av" tillräckligt!!

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • nusse1

Min svägerska var med i en undresökning för många år sen, hon fick börja med p-piller och då slapp hom pressen för då visste hon att hon inte kunde bli gravid, sedan fick hon sockerpiller efter en tid fast hon inte visste om det (placeboeffekten) och hon blev faktiskt gravid så jo jag tror på att inte tänka så mkt på det och på att slappna av lite i sin stress att få barn!!!

• Linusida

nusse1. Jag blir verkligen förbannat när jag läser såna inlägg som du skriver. Självklart är det inte bara att slappna av. Jag tror att det finns något "fel", men att man inte kommit så långt i forskningen så man kan upptäcka alla fel ännu. Vissa tar det bara längre tid för och jag hoppas att det snart är er tur Sabia! Kram Linusida

• nusse1

Linusida.Herregud ta det lugnt bli inte så hysterisk för att man försöker hjälpa till. Har inte sagt att det bara e att slappna av heller, men många tänker för mkt och då kan det vara svårare!!

• nusse1

....Dessutom funkade den metoden på min svägerska... Som försökt få barn i 5 år så jag e nog inte helt ute å cyklar!!!

• jenniekk

Håller med Linussida! Man vet inte allt om fertilitet, vad som krävs för att en befruktning ska kunna ske.. Är man oförklarligt barnlös så finns det ju något "fel" men man vet inte vad!

Nusse1: Det är det värsta man kan säga till en ofrivilligt barnlös kvinna, genom att säga så så skuldbelägger man kvinnan. Att någon som adpoterat sen blir gravida är bara en Slump! Adoption ökar inte fertiliteten! De hade blivit gravida då ändå även om de inte adpoterat!!

• Cilota

Det är ett hett ämne på FL huruvuda psykologiska orsaker ligger bakom att det inte "tar sig". Detta är referenser som är publicerade i en tidigare tråd som alla pekar på att det inte finns ett samband.

Berg, B. J. and Wilson, J. F. (1990) Psychiatric morbidity
    in the infertility population: a reconceptualization.
    Fertility and Sterility 53, 654-661.

Martin Matthews, A. and Matthews, R. (1986)
    Beyond the mechanics of infertility: perspectives on
    the social psychology of infertility and involuntary
    childlessness. Family Relations 35, 479-487.

Edelmann, R. J. and Connolly, K. (1986)
    Psychological aspects of infertility. British Journal of
    Medical Psychology 59, 209-219.

Pantesco, V. (1986) Nonorganic infertility: some
    research and treatment problems. Psychological
    Reports 58, 731-737.

Seibel, M. and Taymore, M. (1982) Emotional
    aspects of Infertility. Fertility and Sterility 37, 137-
    145.

Angående placeboeffekten: Kort sagt krävs det en trigger (sockerpiller) och det fungerar på två sätt: antingen genom att vi intensivt önskar att den skall fungera eller för att kroppen har fått den förut. Det som händer är att det sätts igång den kemiska reaktion i hjärnan som krävs för att bli av med värk, eller för att öka tillväxthormoner tex.

Den kemiska reaktion som startar när sädescell och äggcell smälter samman kan alltså inte starta på detta sätt .

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Billan n

Har oxå hört att det blir svårare att bli gravid om man stressar upp sig och tänker på det hela tiden, man ska inte hålla på att räkna dagarna hela tiden och tidpunkter hit och dit för då blir man stressad och chanserna för att bli gravid minskar....
    Lev som vanligt och lev sunt säger min gyn

• fialisastina

Nusse1- jag förstår din poäng och jag tyckte inte att du uttryckte dig klumpigt. Men de som har försökt och försökt kan lätt ta ett sådant råd som ett hån. Ganska i onödan kan tyckas, men det är svårt att sätta sig in i situationen om man ej har varit i den själv. Det kan vara oerhört svårt att sluta tänka på det som faktiskt är den största längtan och orosmomentet i ens liv för tillfället. Naturligtvis är undersökningen som din svägerska varit med i inte obetydlig. Säkert har den påvisat att det är lättare att bli gravid om inte ens hela kropp är spänd och orolig och psyket likaså. Men det är ju inte alla förunnat att få vara med i en sådan undersökning tyvärr.

Svar på tråden VARFÖR, VARRFÖR kan jag inte blir gravid?????????????