• Anonym (undrar)

Kan man känna själv när livmodertappen börjar öppna sig?

Jag är gravid i v 35. Har kännt på min livmodertapp. Den pekar framåt, är mjuk och jag får upp två fingrar o lite till i "hålet" på den. Verkar vara som en tunnel där sen. Finns det ett hål till längre upp? Är det det hålet som ska öppna sig. Vet att man inte ska hålla på o pilla där men var nyfiken o provade en gång bara. Blev förvånad över att det var så öppet. Kan det betyda att förlossningen börjar närma sig?

• Svar på tråden Kan man känna själv när livmodertappen börjar öppna sig?
  • Millimani

Om det inte är ditt första barn, kan det stämma att det är lite öppet redan. Det behöver dock inte betyda att förlossning är på G.
    Pilla inte där i onödan!!

• Anonym (undrar)

puffar

• Anonym (undrar)

Finns det ingen "tappexpert" härinne??

• Missboss

Du kan ju vara öppen några cm i flera veckor utan att det är på G.

• apelsinmandarin

ja har ingen aning men ja har själv funderat på de där... man måste ju kunna känna om man e öppen iaf några cm...

• Liselian

Barnmorskor och läkare försöker under graviditeten undvika att göra inre undersökningar, dvs bl.a. undersöka livmodertappen pga infektionsrisken. Om de gör det så har de sterila handskar.
    Så pilla inte mer!

Vad gäller din fråga så vet jag inte, men jag tror att jag personligen skulle ha svårt att avgöra om jag börjat öppna mig eller ej.

• sara1986

Jag var också jätte nyfiken över det, men inte SÅÅ nyfiken
    Jag skulle inte råda dig att göra det... Du kan ju inte styra det ju. gå till förlossningen så kollar de det på dig!

• Sophie82

jaa..jag kännde efter själv under min graviditet en gång, då slemmisen lossnade och jag va också öppen en bit, gick till mvc och bm fick gö en gyn undersökning och jag va öppen 2 cm då runnt v 34-35... men man bör inte va där och pilla iaf... men jag ska inte säga nåt för jag gjorde det själv.  Iaf, vår dotter föddes i v 37+6... man kan gå öppen ett par cm flera veckor innan det e dags.

~ Sophie - mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410 & Nova 0605 ~
  • Anonym (undrar)

4 dagar kvar till BF o nu har jag varit där o pillat igen. Får upp säkert 3 fingrar och kan känna att det öppnat sig även uppe i tappen. Tror jag känner bebisens huvud och fosterhinnorna runt det. Skumt. Nu blev jag rädd att jag fått upp bakterier när jag inte kunde låta bli att känna?!
    Kan en infektion påverka barnet?  Och kan det vara på gång nu när det ändå är så pass mycket öppet.
    Kan tillägga att vattnet har inte gått men däremot har slemproppen lossnat i omgångar de senaste veckorna.

• ElinaNikki

Men snoppen kommer ju längre upp än fingrar, hur kan det komma sej att det inte är farligt att ha sex då inpå förlossningen?? Den är ju inte direkt kliniskt ren!!

• Anonym

Jenny 24 ----> hehe det undrar jag med...

• Anonym (undrar)

Nej det är klart.. Men tror inte snoppen kan komma in i själva tappen?

• Neko

Jag tror inte att det är någon större fara ifall du har rena fingrar förrän vattnet har gått men efter det ska du nog låta bli att känna.

• Anonym

Snälla pilla inte på tappen tjejer!
    Även om risken för infektion är liten så kan den påverka både er och barnet!
    Bäbisen kommer när den kommer!

Svar på tråden Kan man känna själv när livmodertappen börjar öppna sig?