• nenababe

Ni som känt fosterrörelser tidigt..

Hej!
    Jag undrar ett par saker..
    Ni som känt era foster i ett ganska tidigt skede... hur långt hade ni gått och försök att beskriva exakt hur det kändes... inte bara att "det rörde sig där inne"...
    Hur vet ni att det inte var gaser? Kittlade det eller hur kändes det?
    Är själv i vecka 12+3 idag.... kan ha känt, men troligen bara gaser..
    Kram och hoppas på svar!
    ~ Helena o Hjärtat!

• Svar på tråden Ni som känt fosterrörelser tidigt..
  • mamzen

hejsan.
    jag är gravid för 2:a ggn och då är det ju lättare att känna,eftersom man vet hur det sak kännas.första graviditeten kände jag inget förrän i v 16,men nu redan i v 11.
    det liksom bara fladdrar där inne i början.
    gaser är mkt tydligare än så för mig.
    det var ju liksom en slags kittlande,pirrande känsla precis ovanför blygdbenet.

ja,bättre än så kan jag inte förklara det...
    det går helt enkelt inte att förklara med de rätta orden,det bara måste upplevas...

och det är inge bråttom för dig att känna ngt.
    vissa känner ju ingenting förrän i 20-25v.

kram

• susanne73

Jag kände första gången i v.17, jag låg på golvet på mage och stretchade då det kändes ungefär som om någon tryckte med ett "finger" inifrån magen ner mot golvet. Men innan dess var jag osäker på känslan, som du också skriver att "det kan ha varit gaser". Nu är jag i v.28 och det känns verkligen som riktiga sparkar, går inte att ta fel :)

• Teskedsmamman

Jag kände i v14 och hur beskriver man det.... det "rumlade" därinne... Det var ingen vanlig tarmrörelse, men det var en rörelse i vilket fall som helst... Sedan gick det över till att bli kittlingar väldigt långt ner mot blygdbenet när jag satt framåtlutad...

• discodivan

var i v 11 eller 12 första grav, det är som en liten guldfisk som viftar till med stjärten

• Snutten

Hej!
    JAg är i v 15 v 16 imorgon och ha den senaste veckan känt ett slags pickande långt ner i magen. Det känns ungefär som om man petar lite med pekfingret på huden, fast från insidan då. Min mamma sa att det är så det känns i början.

• Knytets mamma

Det kändes som fisksprattel, en fisk som slog med stjärtfenan.
    Då jag är IBS patient känner jag väl igen mina tarmrörelser och visst kan bebisrörelser vara snarlika, men känslan när det är gas i magen är ändock annorlunda.
    Vet inte riktigt när jag kände det så där allra första gången, men i v.20 så blev det mer konkret då jag kunde se rörelserna utanpå magen och fick respons när jag tryckte på magen. Då min moderkaka ligger i framvägg är rörelserna tydligast ute på sidorna och frame på magen är det mest fisksprattel.

• nenababe

Hej och tack för svaren, jag tar gärna emot fler! =)
    Kramar!
    ~ Helena o lill* hjärtat! v.12+3

• 5 barn Waldenryd

Jag kände tidigt när jag väntade mina första barn och denna gång med. Det kan kännas som bublor i magen oftast så känner man när man sitter stilla.
    När jag väntade mitt andra barn så var hon en liten kicker för henne kände man verkligen medans nu känns det som en liten buff bara i magen.

• nile

Hej! Jag hade precis gått in i V.15 när jag riktigt upptäckte dem, då kändes det som att det kittlades långt ner i magen, då visste jag att jag hade känt det tidigare... Men dem riktiga sparkarna dröjde nog till V.21 (min moderkaka var i framvägg och då dröjer det lite innan man känner något). Men det känns som att det bubblar i magen och det känns som gaser men man vet att det är bebben på någotvis, det är svårt att förklara... Men när du känner det, då vet du!!!
    Lycka till med bebben! Kram

• bobolina

jag kände något förra vecka, är nu i vecka 12..Det liksom tryckte som om någon pekade med ett finger.

• Cookie

Själv tyckte jag att det kändes som nån slags pulsslag. Lade man händerna på magen kunde man känna att det var nåt som "blubbade till" lite grann ibland. Händerna på magen gjorde att man kände från båda hållen samtidigt. En fisk som sprattlar till (som om man har en rå fisk på en skärbräda och den liksom spritter till när man ska filea den) är ett annat bra sätt att beskriva det hela på. Visserligen kände jag rörelser rätt sent (v 19-20 eller nåt sånt) men när man insett att det verkligen var bebisen man känner så vet man också att man känt den tidigare...

• nenababe

Cokkie
    Så kände jag i fredags, till omed min pojkvän kände men det var antagligen gaser för man ska väl inte kunna känna bebisen utanpå så tidigt =( (?)
    Kram!

• Mausiii

Kände första gången när jag gått 13+4 -då kändes det som jag hade lite småfick som sprattlade till i sidan av magen 6 gånger under ca 10 min, andra gången 15+4 samma som förut fast lite starkare och längre och sedan dröjde det drygt tre veckor. Nu har jag känt av det varje kväll sedan julafton, fast det har varit långt ner i magen och inte känt riktigt som sparkar, mer som små ryckningar som gjort att jag helt plötsligt känt mig nödig i omgångar.

Svar på tråden Ni som känt fosterrörelser tidigt..