• K J N

    Hemvärnets vara eller icke vara....?

    Hur känns tankarna runt hemvärnet nu med den senaste tragedin i färskt minne?

    Ska vi behålla hemvärnet i nuvarande form, behöver det förändras eller rent av läggas ned?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hemvärnets vara eller icke vara....?
  • cruZZe

    Jag är inget fan av hemvärnet vare sig innan eller efte denna händelse. Jag tror dock att man inte ska lasta hemvärnet för mkt för att en individ flippar och går bärsärk.

  • Aquilon

    Har inget emot hemvernet per se, de gör stor nytta även i fredstid, men man kan fråga sig om risken för ett överraskningsanfall är så stort att varenda en måste ha en automatkarbin hemma i garderoben?

  • K J N

    De brukar ju vara med o leta efter folk som har gått vilse och även hjälpa gamlingar med undsättning när det snöar för mycket.

  • Fred

    Jepp lägg ner hemvärnet så finns det inte ett spår av försvar kvar. Hemvärnet må vara svagt och amatörmässigt men i händelse av krig kan det vara en stor tillgång.

  • Lillalillenspappa

    Hemvärnet är bra, men man ska fan inte kunna få ha vapen hemma hursomhelst.

    Även om du sköter dig så kan man faktiskt få inbrott osv.

    Samma regler ska gälla med hemvärnsvapen som med jaktvapen, om det ens är relevant att ha vapen hemma, kanske kan förvara vapnen på polisstationen i den staden man bor?

  • raggarn

    Problemet är bara att vissa kanske har 10 mil eller mer till närmsta polisstation. Då skulle varenda jägare ha sin bössa på polisstationen också. Det är nog större risk att det händer något ute i skogen än att något sådant här ska hända igen. Någon bärplockare som får sätta livet till eller något liknande. Bättre om de kanske ser över rutinerna på något annat sätt. Och man tycker att någon måste sett någon varningssignal innan.

  • K J N

    Mellan 1983 och 1999 dog 39 människor i jaktolyckor.

    Ett antal (jag vet inte hur många) av dessa var jägare som vådasköt sig själva till döds.

    I statistiken är alltså även räknade jägare som exempelvis dör av en hjärtattack eller bryter nacken vid fall ifrån jakttorn och alltså inte bara rena skjutningar.

    Av dessa 39 så var det 3 personer som inte deltog i själva jakten ("bärplockare").

    Vi har 300.000 jägare (som löser jaktkort) och 30.000 hemvärnsmän.

    Ska vi kräva en mera omfattande personutredning inför rekryteringen av hemvärnsmän eller kanske en högre åldersgräns?

  • Aquilon

    Nu har jag i ärlighetens namn ingen aning om hur det funkar men om en person vid mönstringen blir utkastad med huvudet före pga sådant som "politisk/religiös extremist", "vapenfetischist" eller "psykiskt instabil" bör väl också hemvärnet vara uteslutet, eller?

    Sedan funkar tyvärr inte kopplingen psykiatrisk sjukdom -> indragen vapenlicens något vidare.

    Att som jägare vådaskjuta sig själv till döds handlar nog inte så mycket om sjukdom eller personlighetsstörning, om inte bristande vapenvett är en diagnos förstås?

  • vkx

    Självklart skall Hemvärnet finnas kvar. Det finns inte någon annan organisation som på så kort tid som kan mobilisera personal vid större händelser och till eftersök som hemvärnet kan. Ta till exempel översvämningarna för några år sedan, då var det hemvärnet som var ute och byggde skyddsvallar för att skadorna inte skulle bli ännu större. Nästa exempel är stormen Gudrun där hemvärnet gjorde ovärderliga insatser.

  • K J N

    Det är inga problem att få ut en vapenlicens vid en psykisk sjukdom, väldigt många läkare bryr sig inte om rapportskyldigheten och om sjukdomen inte har brutit ut så vet ju inte heller någon om den. Dessutom finns det flera psykiska sjukdomar där man fortfarande kan behålla sitt vapeninnehav med fullt förtroende.

    De flesta fall med vådaskott är antingen en jägare som skjuter på skymt mål vilket visar sig vara en människa eller då någon svingar fel med en hagelbössa och råkar få en människa inom randhagelgränsen - riktiga klavertramp och slarv av skytten med andra ord.

  • Lillalillenspappa

    Åtminstånde så borde det gälla samma regler för hemvärnsmän som för jaktvapen, vilket det inte gör idag.

    Säger inget om hemvärnet, tycker det är KANON att dom finns, dom har hjälpt många vid skallgångar, skogsbränder, gudrun orkanen osv. MEN jag anser inte att dom behöver vapen hemma i sin bostad. Inte ens poliser har rätt att förvara tjänstevapen hemma, utan måste söka dispens för att få ha det.

  • heckles

    Hemvärnet är bra att ha, men för det de gör bra behöver de inga vapen (läs Lillalillenspappas fördelar med hemvärn).

    Det heter ju hemvärn, men jag tycker inte att de ska ha vapnen hemma. Och kommer vi i en krigssituation så litar jag mer på vår obefintliga militär än de hemvärnsmän/kvinnor vi har idag.

  • K J N

    Sedan så har ju många hemvärsmän redan vapen hemma i form av jaktvapen vilka också duger bra att använda i ett skarpt läge och som hjälp att använda för att nå de då kanske mer centralt placerade automatvapnen.

    Vi har ju trots allt 2.1 miljoner övriga vapen på våra 9 miljoner invånare så någon direkt vapenbrist finns det inte precis.

Svar på tråden Hemvärnets vara eller icke vara....?