Tunnas huden ut vid användning av kortisonsalva?
Min tös har haft problem med torr hud och ev eksem (läkaren envisas med att kalla det torr hud, men det ser precis ut som eksem tycker jag) i princip sen hon föddes, och det blev värre sen hon började äta... På bvc har de inte velat göra pricktest eller så ännu utan vi har behandlat med mjukgörande (miniderm) och mildison. Eksemen försvinner efter några dagar med kortison, men kommer tillbakan är vi trappar ner eller slutar så äntligen verkar det som om vi skulle få pricktest gjort, men nu har vi flyttat så då är det väl ett nytt bvc som man får tjata lite på...
Nå väl, nu till min fråga. Jag läste någonstans här på familjeliv att kortisonsalva tunnar ut huden? Stämmer det? Stackars min lilla flicka som smorts med så mycket kortison det kan ju verkligen inte vara bra i så fall...
hon har eksem på armar, i armveck, mage, rygg, knäveck, lårveck, och vid tinningarna... Det kommer och går lite grann, hon har inte alltid eksem överallt och hon verkar ibland också ha eksem i hårbotten...
Någon som vet vad som gäller med kortisonsalva, och om någon har bra allmänna råd i övrigt när det gäller eksem så får ni gärna dela med er.