• Yonna

Ont i fingrarna!?

Hej där!
    Är det någon som kan få mig att förstå vad som händer med mina fingrar? Jag har den senaste veckan haft ont i fingrarna. Det känns mest när jag ska böja dem. Då är det som att jag har träningsverk eller nåt i dem. Tidigare har händerna haft lätt för att "somna" när jag sover. Kan det ha nåt samband? Kan det vara lite extra vätska i fingrarna som gör att jag får ont? Är gravid i v 34+3
    Märkligt fenomen, men nån som vet nåt..?
    /Jonna

• Svar på tråden Ont i fingrarna!?
  • Hugos mamma

Det kallas karpaltunnelsyndrom. Jag har det också fast mycket värre än dig, ska få träffa en handkirurg för prat om operation. Just nu är jag sjukskriven då jag har skenor på armarna och inte ens kan lyfta lillkillen. Det brukar gå över ca 1-2 mån efter förlossningen.

• Yonna

Oj då... ska jag prata med någon om detta då kanske? Hoppas det blir bra för dig!

• Chokladsugen

Hej!
    Jag vet inte heller vad detta är men jag har haft samma sak ungefär i den veckan du är i nu. Det känns som om fingrarna är svullna och svårböjda, men det syns inte direkt utanpå. Jag har över huvud taget inte samlat på mig så mycket vatten, men det har ändå känts svullet. Nu är jag i vecka 40 och den känslan i fingrarna har gått över.

• Yonna

Chokladsugen:
    Jaha... ja, jag har väl inte heller så stor vattensamling egentligen. Vi får väl se om det går över då...
    Men då är det dags för dig snart! Häftigt! Stort lycka till!
    Blev sugen på chokladbollar nu...

• lillanp

Jag har samma sak i händerna. Mest på morgon och kvällar. Har inte samlat så mycket vätska tror jag.

• myran73

Du kan börja med att gå till en arbetsterapeut och få handledsbandage utprovade. De ska man framför allt använda på natten, men även på dagen om det är besvärligt. Det är inte säkert att man behöver operera fast man har karpaltunnelsyndrom när man är gravid. Ev. blir det bättre när barnet är fött. Domningar, i framför allt tumme, pek- och långfinger, är symtom tillsammans med stelhet och värk. Jag skulle prova handledsbandage innan jag kontaktade läkare för ev. operation.

• swedenlinda

jag har samma men vet inte vad det är det är inte karpaltunnelsyndrom på mig,för jag har bara ont när jag ska böja fingrarana inte annars och dem somnar inte heller.

• siamesen

Har sa&mma sak och bm sa att det var vatten samlingar och att det gar over. Strack upp armarna i luften och oppna och stang fingrarna nagra ganger. Brukar bli battre da.

• noni

Vätskeansamlingar beror det på.

Svar på tråden Ont i fingrarna!?