• emilia06

Pulserande mage

Då och då händer det att jag ser hur min mage pulserar, som om bebisen ligger precis under huden och "andas" snabbt. De gånger jag sett det har jag samtidigt kännt bebisen knö precis på det stället. Kan det vara pulsen från bebisens huvud? Jag har hört att man känner pulsen på barnet tydligast där... Är det någon som upplevt samma sak och vet vad det beror på?

Är mest nyfiken på vad det kan vara. Jag är i vecka 35 nu så lillan har inte så mycket plats. Jag var på UL i förra veckan och då hade hon inte vänt sig så jag hoppas att det inte är bebisens huvud jag känner för då betyder det att hon fortfarande inte har snurrat runt...

• Svar på tråden Pulserande mage
  • Mallemus

Är det inte hicka då? Det tycker jag känns ungefär som du beskriver det. Jag känner av hickan mest på bebisens rygg.

• afortunado

Jag brukar också få en pulserande mage. Har fått för mig att det är min kroppspulsåder eller nåt sånt. När dottern låg i magen hickade hon ofta, men hickningarna hade mer mellanrum mellan gångerna. "Ådern" pulserade lika snabbt som när man känner sig på halsen.

• nelle87

Känner samma sak, men de är inte hicka. För mej känns det mest ganska långt upp i magen, ungefär vid bebisens rygg...hickan känner jag ju långt ner vid huvudet.
    Skulle va kul å veta va de är, för de känns ju precis som bebisen andas! Kan de va så att den andningstränar?
    v 35+5

• emilia06

Nej det är inte hicka för den känner jag tydligt. Hon hickar flera ggr per dag och det känns helt annorlunda. Detta pulserar rytmiskt och känns inte så mycket, utan syns mer utanpå ganska högt upp på magen. Jag har också funderat på om det kan vara kroppspulsådern, men eftersom det sker när hon faktiskt knör med någon del av kroppen på just den punkten så undrar jag om det kan vara det?

nelle87: undrade även liksom du om det kan vara andningsträning för det känns precis som om det vore bebisen som andas där inne. Väldigt skum känsla iallafall . Jag skall försöka komma ihåg och fråga min BM då jag skall dit på torsdag. Hon kanske vet.

• Sante

Upplevde samma sak för en vecka sen,kände med handen att det var regelbundet puls,den var inte min(min är snabbare runt 90)blev riktigt rädd att det var bebben,den låg runt ca 60-70,dagen därpå åkte vi till förlossningen men det visade sig att bebben låg på 140,så det måste varit hicka?är i v.28

• emilia06

Hmm... skumt. Hickan känns så alltid så tydligt, det tickar liksom i magen och jag kan se hur magen hoppar. Detta känns bara som något annat, men det kanske beror på hur bebisen ligger vid hicktillfället? Jag återkommer om min BM kan ge mig en förklaring imorgon . Vore som sagt intressant att veta vad det är.

v. 30, BF: 12/8
  • Randig tjej

En del säger att när det vibrerar så där är det bebin som kissar... Det kanske är det du känner?

• Sante

Jaha! om det är inte hickan vad är det då!

• Flaxa1

Jag har känt precis samma sak, från ca. v. 35 och det är inte hicka. Min bebbe hickar oxå, men hickningarna känns helt annorlunda, inte lika snabba o regelbundna och syns inte så begränsat på en enda fläck, det känns mer som bultanden och oftast nedtill.

Det är inte heller min egen puls, som ligger på runt 80 slag/min, utan något som går mkt snabbare. Har oxå dragit slutsatsen att det måste vara bebben som andas. Min har legat med huvudet nedåt hela den här tiden (är i v. 40) så det kommer inte från huvudet direkt heller (eftersom det syns "upptill").

Min teori är att livmodern ligger väldigt ytligt högt upp på mig och att det är bebben som ligger trångt och trycker på, vilket gör att jag ibland kan se hur h*n andas. Det som "sticker upp" bode vara rumpan/benen. =)

• mindy76

Ja jag har sett/kannt precis samma sak.
    En del av bebben typ rumpan eller ryggen trycker upp sa man ser en stor buckla pa magen och sen sa ar det precis som att se den "andas" under huden. Snabba upp och ner rorelser, kanns helt annorlunda fran hickan. Kanske ligger hon och boogar till nan musik darinne!!!

• metallgem

Det har jag också men det hade jag även när jag inte var gravid, på mig är det iallafall min egen puls jag ser.

• Akrobaten

Det är bebis som andningstränar, har känt det ett antal gånger oxå. Det är helt normalt men de flesta märker inte av det och det ser ju lite läskigt ut tycker jag. När jag upptäckte det första gången sökte jag efter en tråd om det här och hittade en där läkaren hade bekräftat just träningen vid ett ul, bebis gjorde det under ul. Den drar ner fostervatten i lungorna och pressar ut det, ska vara jättebra träning för muskulaturen eftersom vatten är tyngre än luft, lungblåsorna är ju fortfarande slutna så den "andas" ju egentligen inte. Kul att se att det ändå är så många som märkt det.

• Akrobaten

Måste tillägga att man inte kan se sin egen aorta, den ligger under livmodern, det är därför det kan vara obehagligt att ligga på rygg. Den trycks till liksom.

Svar på tråden Pulserande mage