• Kejo

Har du gjort en tarmrensning?

Är det någon som har testat att göra en tarmrensning? Är lite nyfiken på om detta kan vara en bra grej att göra. Problemet är ju uppenbart, själva genomförandet KAN INTE vara trevligt.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 14:43:35:
    Inte lavemang alltså, utan en sådan där mer kostsam och avancerad sköljning

• Svar på tråden Har du gjort en tarmrensning?
  • Kejo

Eller heter det tarmsköljning kanske... Det låter ju trevligare iaf

• Birgitta2

Jag gjorde det innan en coloskopi. Jag fick dricka fyra liter av nån substans som blandades med vatten under lika många timmar (4). Tredje och fjärde litern var förbaskat svåra att få ner ska jag säga. Men allt gick som det skulle. Det kändes efter ett tag som dunderdiarré och till slut var det bara klart fint vatten som kom ut.

Sen finns det ju den sorten då man kör upp en slang, dvs vattenlavemang, och den är oerhört mycket obehagligare. Jag föredrar den jag gjorde. Den var lite obehaglig, men helt okey. Och tarmarna blir kliniskt rena. Det såg jag på monitorn som jag höll ögonen på under coloskopin. De var rosa och fina.

Dock...de här medlen får man bara på recept inför undersökningar. Men snacka med läkaren om du kan få ett sådant.

Jag frågar mig bara: Varför vill du göra en sån?

• glammis

Min mamma hade en sådan apparat när jag var liten. "Pipen" kallade hon den kommer jag ihåg...Hon satte sig på toan med jämna mellanrum, hade en slang som stoppades in i ändtarmen och sedan någon apparat som sköjde ur tarmarna ordentligt. Hon tyckte det var jätteskönt efteråt och sa alltid att hon kände sig flera kilo lättare! Det är jättenyttigt med tarmsköljning speciellt om man slarvar med kosten, då kan det finnas rätt mycket skräp kvar inne i skrymslen och vrår...

Ville själv köpa en men de är rackans dyra! (finns på hälsokost affärer)

• Kejo

Birgitta2;

Jo, jag kan tänka mig att du undrar varför i hela friden jag skulle vilja göra ngt så vedervärdigt

Min tanke var att rensa upp i tarmsystemet lite. Kan tänka mig att det inte ser helt vackert ut där eftersom jag inte följer världens mest hälsosamma kost.
    Kanske är det ett vattenlavemang jag tänker på då...

Då jag sökte efter info så fick jag mest upp New Age-sidor och det var inte riktigt det jag var ute efter och därför vill jag höra efter här om någon gjort det utan direkt medicinska skäl.
    Jag är hyfsat säker på att detta inte är helt ovanligt.

• Kejo

Glammis,
    Ja, det är väl ngt liknande som jag funderade på. Vet dock inte om jag skulle klara av att göra det på mig själv *hu*

Men det är just den där "flera kilo lättare känslan" som jag vill åt. Är så nyfiken på hur det skulle kännas efteråt.

• Birgitta2

Tyckte nog inte jag var flera kilo lättare. Det kan jag inte påstå. Men känslan att vara ren var härlig. Och det tog nog tre dagar efter det som jag gjorde nr 2 nästa gång eftersom jag liksom fick börja från scratch när det gäller att fylla tarmen igen.

• janne j

"Min mamma hade en sådan apparat när jag var liten. "Pipen" kallade hon den kommer jag ihåg...Hon satte sig på toan med jämna mellanrum, hade en slang som stoppades in i ändtarmen och sedan någon apparat som sköjde ur tarmarna ordentligt."

En fattigmansvariant som säkert funkar lika bra är väl att köra upp duchslangen i anus och pumpa in vatten sen tömmer man och så fyller man upp tills det tar stopp och tömmer igen och så upprepar man x antal gånger. Det är bara en tanke alltså, jag har inte provat själv så jag kan inte garantera att det fungerar men det borde det göra tycker jag

• Kejo

Janne j,

*skrattar*
    Ja fungerar gör det säkert men jösses... Vet inte om jag har lust att peta upp duschslangen DÄR.
    Men fattigmanslösningar ska väl inte vara helt åtråvärda heller antar jag.

• saraseal

man ska nog inte göra det sjäöv.. tarmen är faktiskt ganska ömtålig och den kan ju faktiskt spricka, gör man det på klinik så tror jag de pumpar in vattnet i exakt uträknad mängd och framförallt väldigt sakta...

• janne j

Om du vill kan jag skicka över en flaska med vatten från en brunn jag brukar använda mig av i min sommarstuga. Till saken hör att jag ej har tagit vatten därifrån på ett år så det hade samlats massor av bakterier i slangen vilket jag fick erfara. Jag drack en halv liter vilket resulterade i att jag började må illa efter en halvtimme, sedan spydde jag som ett svin i ett dygn. Därefter var det som att dra ur proppen, jag bodde på dass i en vecka och det som kom var bara vatten Det kan man kalla tarmsköljning, fy fan säger jag bara

• Kejo

jannej;
    Tja, varför inte. Nu snackar vi "den naturliga vägen" om något.
    En halv liter bör väl räcka?

• janne j

jepp garanterat fast nu vet jag inte hur vatnet är i år för förra året spolade jag friskt för att skölja ut alla bakterier fast jag vågade ej dricka det vattnet utan jag hämtade dricksvattnet från en granne istället . kan inte påstå att jag är så sugen på att testa och dricka det i år igen med tanke på hur det slutade förra året

• Kejo

Jaha du, kanske slöseri med tid och energi att dricka ditt vatten då
    Däremot så är ju årets algblomning på gång. verkar som om algerna når Stockholms skärgård nästa vecka. Kanske värt att vänta med min sköljning till dess. Och då får jag ju bada till på köpet. Hmm..

• glammis

Kejo: efersom den här tråden har ballat ur något så råder jag dig till att gå in i en hälsokostaffär och fråga. om inte annat så vet jag att det finns många SPA som erbjuder tarmsköjning, kostar nog dessvärre en slant...lycka till!

• Kejo

glammis,
    jovisst, det tänker jag göra om/när jag väl bestämmer mig för att göra detta. Hade ju hoppats på att få förstahandsinfo om resultatet först. Och det är jag rädd att jag inte får i en hälsokostaffär.

Visst faktiskt inte att många SPA har tarmsköljning, trodde att det var mer alternativhälso-salonger som erbjöd detta. Tack för att du uppmärksammade mig på SPA-möjligheten

Svar på tråden Har du gjort en tarmrensning?