• Wyrm

Australiensiska storlekar?

Hej!

Jag har en kusin som snart ska åka till Australien och jag har bett henne att se om hon hittar nå roliga kläder till min son. Jag vet dock inte hur de australiensiska storlekarna ser ut i jämförelse med de svenska. Ngn som vet eller känner till ngn bra sida jag kan kolla på?

• Svar på tråden Australiensiska storlekar?
  • Wyrm

Synd

Jag vet inte riktigt hur jag ska söka heller.

• Flutterby

Det kanske är som i England, där de skriver ålder i stället för storlek? T ex 9-12 months.

• Wyrm

Pejgan: Jag mätte Zach nu och han har ca 20 inches både bröst, midja och höfter. Kan det stämma att han har storlek 1 enligt den sidan då? Borde inte det vara mindre barn?

Jag blir så förvirrad.

Flutterby: Jag tror nog också att de kan ha en del kläder med den sortens storlekar.

• Saselana

Upp till 1 år kör dom med nollor i olika antal. Börjar (tror jag) vid 0000 för nyfödda (00000 och 000000 för mindre barn) och 0 (ca 18 månader) innan nästa storlek som är 1, sedan kör dom 1, 2, 3 osv för varje år. Ofta skriver dom in motsvarande centilong och vikt också i klädernas tvättmärke.

Har köpt massor från Australien. Ska kolla upp och återkommer i morgon med mer exakt information.

• uniMog

1  motsvarar väl 1 år så om han inte är så jättestor så kan det väl mycket väl stämma

Life is a sexually transmitted disease. (JD Lang)
  • Saselana

Ok nu skrev jag fel... 0 är inte 18 månader utan ca 9 månader... sorry

• Wyrm

Det låter jättebra, Saselana!
    Min son är 1½ ungefär (20 månader) och när jag mätte honom så skulle han ha 1 nu. Är det stor skillnad mellan 1 & 2? Tänkte om det kanske är bättre att köpa en större storlek än exakt rätt för honom nu.

• Wyrm

När jag kollar på den sidan så verkar 2 vara perfekt storlek nu för min son. Han är ca 87-88 lång nu och det var för 92 lång så då är det lite att växa i.

• Saselana

Ska kolla sonens kläder! Nu måste jag springa iväg... sonen och mannen står och hoppar utanför dörren och vill att jag kommer ut ur rummet Lovar att återkomma imorgon!

• lishe

Vi får mycket kläder från farmor i Australien. För vår son som är 2.5 passar strl 3 oftast bäst.
    Det brukar stå centilong ibland också....kolla efter det.

• Saselana

Wyrm: Ok, nu har jag rotat lite bland sonens kläder och jämfört. För din son tror jag att storlek 2 är bäst just nu. Det är för ca 86-92 cl.

Att tänka på, just nu är det vinter i Australien, så de säljer mycket vinterkläder (nåja, deras vinter är inte så kall... ). Kanske om det är vinterkläder som köps in så kan ju storlek 3 vara ett alternativ (ca 92-100 cl).

Själv har jag köpt in massor ända upp till storlek 4 (min son är 2 nu...). Kläder är billigare där (fast i Sydney är affärerna litet dyrare än i övriga Australien). Försök att få din kusin att åka till ngr outlets.

Bra märken för killar över 1 är t ex:
    Pumpkin patch
    Fred Bare (www.fredbare.com)
    Woof by Minihaha (www.minihaha.com.au)
    Billabong (strand och surfkläder, finns i surf- och badaffärerna)

• Wyrm

Saselana: Ok Min kusin ska dit och jobba så hon kan nog inte åka var som helst är jag rädd, tror bara det är en kortare trip också. Jag ska prata lite mer med henne per mail om storlekar och så.

• Saselana

Då rekommenderar jag besök på de större varuhuskedjorna David Jones (har märkena ovan) samt Myers. Stora shoppingcentra har ofta en del barnbutiker också, t ex har Pumpkin Patch många egna butiker.

Är riktigt avis på din kusin. Men ska dit i höst med familjen och en kompis (och hennes familj) som också bodde där tidigare! Då ska det shoppas

Svar på tråden Australiensiska storlekar?