• Mumsen

Byta innerdörrar?

Hej, jag tänkte byta innerdörrarna i lägenheten, men dem är från 1958, så jag undrar om det går att byta dörrarna utan att byta dörrkarm?

Tänkte om jag kunde använda mellangångjärn, men jag blev tveksam eftersom det står 1962-1972, är det stor skillnad på dörrkarmar från 1962 och 1958?

"Om du bor i ett äldre hus
    Bor du i ett hus, som är byggt mellan 1962-1972, kan du med hjälp av Swedoors mellangångjärn byta dörr utan att byta karm. Vi anpassar dörren till gammal standard. Allt du behöver göra är att trycka fast mellangångjärnet på din nya dörr och hänga den på de gamla gångjärnen som sitter i karmen. Klart på några minuter. Mellangångjärnet medföljer alla dörrar som anpassas till gammal standard."

www.swedoor.se/index/services/remove-old-door.htm

"Inte ens i äldre hus behöver du alltid byta ut den gamla karmen. Passar standarddörrarnas mått räcker det med att du sätter ett s k mellangångjärn på tappen till det gamla gångjärnet och sedan snäpper fast den nya dörren."

www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp

"I äldre hus med en
    dörrkarm av gammal standard är det nästan
    lika lätt. Då använder du dig av ett så kallat
    utbytesgångjärn som gör att den nya dörren
    passar i den gamla karmen."

www.byggole.se/sortiment/innedorrar.htm

• Svar på tråden Byta innerdörrar?
  • bambigirl

Vad är anledningen till att du vill byta dörrar? Vi målade om våra vita och det blev tokbra.

• Tjej 83

sätt fast sånna lister som "fönster/speglar" (eller va de kallas) på dörrarna och sen måla dem vita. de är snyggt.
    om de nu går att måla dem.. men testa på en dörr,, de skadar la inte..??

• Thelonius

Det går utmärkt att måla dem. Har likadana som vi målat vita. Säg i färgbutiken att det är porer i träslaget så kan de hjälpa dig att hitta rätt sorts färg. Räkna med att du får måla två gånger.

Lycka till!

• bambigirl

Vi köpte lösningsmedelsbaserad färg från rusta, 79 kr litern. Grundade en gång och täckfärgade 2 gånger. Det är fortfarande lite "ränder" efter mönstret som var på dörrarna men vi tycker inte att det stör. Vi använde en skumgummiroller, välj en stor, vi valde e liten och det var drygt. Vi hade tänkt sätta lister men räknade ut att kostnaden för det blev 200 kronor per dörr, och färgen blev väl 80 kr per dörr så vi tyckte det blev för dyrt.

När ett lager torkade la vi rollern i en påse. Och tänk på att måla i ett stängt rum med andningsskydd, luktar förfärligt och det kan inte vara nyttigt.

• abnocto

Vi har samma slags dörrar som du men jag har hört att det är svårt att få snygga dörrar genom att måla själv. En målerifirma sa t.o.m att de ogärna gjorde jobbet då det var svårt att få färgen att täcka så jag vet varken ut eller in.
    Vill gärna höra fler som målat sina dörrar och hur de gjort.

Svar på tråden Byta innerdörrar?